Hoe werkt Adwords?

door Tom Kisteman Adwords Specialist

Gepost op 24-11-2016

In het Leer Google Adwords traject van VrijdagOnline leer je in vijf blogs (dit was zes, de laatste twee blogs zijn nu samengevoegd) hoe je begint met Adwords. Hoe je succesvolle campagnes maakt en hoe je er voor zorgt dat jouw campagnes succesvol blijven.

Hoe werkt Adwords?

Hoe werkt Adwords? Je leest deze blog, dus waarschijnlijk vraag je je af hoe Adwords werkt. Eerst een korte uitleg wat Google Adwords is. Google Adwords is het advertentieplatform van Google. Zoek je in Google dan komen boven de zoekresultaten een aantal advertenties (max 4), elke keer dat je daar op klikt kost dat de adverteerder een bepaald bedrag (klikprijs). Het grote voordeel van Adwords is dat je meteen een hele goede positie kunt krijgen boven de zoekresultaten. Waar de advertentie precies komt te staan hangt af van een aantal factoren. Hoe gerichter de advertentie is hoe beter dat is voor de kwaliteitsscore en hoe beter dat uiteindelijk is voor de klikprijs. Google heeft zelf een supportpagina met meer dan 300 pagina’s waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe alle verschillende onderdelen van Google Adwords werken. Wees niet bang, in dit blog gaan we niet alle 300 pagina’s bij langs, hier wordt in grote lijnen uitgelegd hoe het werkt.

Bekijk onze Adwords pakketten 

Netwerken van Google Adwords

Google Adwords is onderverdeeld in verschillende netwerken. Het Zoeknetwerk (de zoekresultaten van Google) en het Display netwerk (advertenties voor en tijdens youtube filmpjes en aan beeldadvertenties op veel websites). Als je adverteert via Google Adwords dan adverteer je in een van die netwerken. In die netwerken kan er op verschillende manieren worden geadverteerd.

Advertentie mogelijkheden

Er zijn dus verschillende netwerken waarin je kunt adverteren. Er zijn ook verschillende advertentie types. Sommige advertentie types zijn gekoppeld aan één van de netwerken of aan een onderdeel van de netwerken, een groot deel van de advertenties kan in beide netwerken voorkomen. Zo komen tekstadvertenties voornamelijk voor in de zoekresultaten van Google, maar ze kunnen ook bijvoorbeeld in youtube filmpjes (Display Netwerk) voorkomen onder in het beeld. De verschillende advertentie types zijn:

  • Tekstadvertenties, voornamelijk weergegeven in de zoekresultaten, uit te breiden met advertentie extensies zodat de advertentie meer opvalt.
  • Videoadvertenties, voornamelijk weergegeven voor en tijden filmpjes op Youtube.
  • Beeldadvertenties, dit zijn plaatjes met de advertentie erop. Komen vooral voor in het Display Netwerk. Je kent ze wel, tijdens het surfen over het internet kom je veel advertenties tegen op verschillende websites en in de apps die je gebruikt.
  • Shopping advertenties, voornamelijk weergegeven in het Shopping gedeelte van Google. Worden ook weergeven naast of boven de normale zoekresultaten.
  • Mobiele advertenties, dit kunnen alle bovenstaande advertenties zijn speciaal aangepast voor weergave op mobiele telefoons, tablets en andere draagbare apparaten (met uitzondering van smartwatches, advertenties worden nog niet weergegeven op smartwatches).

De lijst hierboven geeft je in grote lijnen een aardig beeld welke types advertenties mogelijk zijn. Binnen elk van deze mogelijkheden zijn er tal van opties om je weergaves te verfijnen of juist uit te breiden. Daarnaast zijn er mogelijkheden om advertenties meer op te laten vallen.

Zoekwoorden

Hierboven heb je gelezen waar je kunt adverteren en welke types advertenties er zijn. Nu moet het publiek de advertentie nog te zien krijgen.

In het Zoeknetwerk gaat dat via zoekwoorden, zoek je iets in Google dan zie je een aantal resultaten. Heeft een adverteerder het zoekwoord dat je net hebt gebruikt ingesteld bij zijn advertentie, dan komt zijn advertentie boven de zoekresultaten te staan. Dat is in grote lijnen hoe zoekers de advertenties te zien krijgen op het moment dat ze zelf informatie zoeken.

Er zitten nog wel een paar haken en ogen aan, zo moet de advertentie relevant zijn voor de zoekwoorden die werden gebruikt. Maak je een advertentie over aardbeien voeg dan niet het zoekwoord ‘banaan’ toe. ‘Banaan’ is namelijk niet relevant voor aardbeien, doe je dat wel dan zal je advertentie niet of niet vaak getoond worden. Ook betaal je meer per klik als advertentie minder relevant is. Is alles wel relevant en heb je het juiste zoekwoord ingesteld dan kan het nog zijn dat er veel concurrentie is. Bieden jouw concurrenten meer voor sommige zoekwoorden dan zal de positie van jouw advertentie dalen.

In het Display Netwerk worden de advertenties o.a ook weergeven op basis van zoekwoorden. Maar daar zitten soms nog wel de welbekende cookies tussen, die houden bij waar jij interesse in hebt getoond. Op basis van die interesses wordt geselecteerd welke advertenties er getoond worden.

Uitsluitingen

Als adverteerder is er de mogelijkheid om bepaalde zoekwoorden uit te sluiten. Wanneer er gezocht wordt met een uitsluitingswoord in de zoekterm dan wordt de advertentie niet weergegeven. Dat kan handig zijn om gerichter de juiste doelgroep te bereiken. Ook in jouw branche zijn er mensen die alleen maar informatie willen over de branche zonder dat ze interesse hebben in het maken van een aankoop. Door zoekwoorden uit te sluiten kun je voorkomen dat je betaald voor de klikken die zij maken.

Targeten

Als adverteerder weet je vaak wie je doelgroep is, en wie je doelgroep niet is. Je wilt dan ook optimaal gebruik maken van het beschikbare Adwords budget om jouw doelgroep te bereiken. Er zijn verschillende opties om jouw doelgroep te targeten. Met Google Adwords kun je aangeven in welke locatie je wilt dat de advertenties zichtbaar zijn. Ook kun je aangeven of je alleen mannen of alleen vrouwen wilt bereiken. Daarnaast is het nog mogelijk om een leeftijd te selecteren. Vooral bij de laatste twee opties is het belangrijk om je te realiseren dat verschillende mensen dezelfde computer, laptop en soms telefoon gebruiken.

Zo werkt Adwords

Hoe werkt Adwords? Zo werkt Adwords. Google Adwords biedt jou een kanaal om duizenden mensen te bereiken. Dit kun je doen door in verschillende netwerken te adverteren met verschillende advertenties. Ook kun je doelgroepen targeten en zoekwoorden uitsluiten om nauwkeuriger de advertentiecampagnes in te zetten.

Volgende Blog

In het volgende blog wordt er uitgelegd hoe je start met Google Adwords, en wat belangrijk is om in te stellen.

Adwords uitbesteden?

Geen zin of tijd om zelf alles in te stellen? Vraag een Adwords offerte aan.



Over de Auteur

author

Tom zit in het 3e jaar van zijn studie Commerciële economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voordat Tom zijn studie begon heeft hij enkele jaren gewerkt in diverse sales- en marketingfuncties. Op VrijdagAvond drinkt hij een borreltje na z'n shift bij Café Roezemoes


Reageren

comments powered by Disqus