Breng de prestaties van je website in kaart
De conversieratio van je website is net als je bezoekersaantallen een ontzettend belangrijk gegeven om het succes van je website te meten. Misschien is het zelfs wel het belangrijkste cijfer om het succes van je website uit te drukken. Waarom?
Meerdere websites laten bouwen en ondergebracht. Snel, vriendelijk! Het beheer zelf is heel gemakkelijk. Aanrader!
Vrijdagonline heeft een onwijs gebruiksvriendelijke website gemaakt en goed naar mijn wensen geluisterd. Verder is het contact altijd persoonlijk en word ik snel geholpen bij vragen. Kortom prettige partner en ik verwacht in de toekomst de samenwerking te intensiveren.
Heel goed geholpen bij het lanceren van een nieuwe website. Vriendelijke medewerkers en erg tevreden over de kwaliteit van de website. Veel dank!
De conversieratio van je website is net als je bezoekersaantallen een ontzettend belangrijk gegeven om het succes van je website te meten. Misschien is het zelfs wel het belangrijkste cijfer om het succes van je website uit te drukken. Waarom?
De conversieratio is namelijk de verhouding tussen het aantal bezoekers op je website en het aantal behaalde doelen (oftewel conversies) die deze bezoekers voor jou hebben gerealiseerd. Voorbeelden van conversies zijn:
Alleen het hebben van bezoekers op je website is niet voldoende en uiteindelijk wil je dat
In een notendop: hoe hoger je conversieratio des te beter je website presteert!
Je kunt je conversieratio over een periode eenvoudig zelf berekenen. Dit doe je door het aantal conversies te delen door het aantal sessies op je site, oftewel:
Aantal behaalde doelen/aantal sessies = conversieratio.
Bijvoorbeeld: Je hebt de afgelopen twee weken bijvoorbeeld 300 bezoekers op je website gehad. Hiervan hebben er drie een offerte aangevraagd. Je conversieratio wordt dan als volgt berekend:
3 conversies/300 bezoekers x 100% = 3%.
Je conversieratio over de afgelopen twee weken zou 3% zijn geweest.
Maak je gebruik van Google Analytics? Hier kun je een overzicht van de prestaties van je website terug vinden. Dat doe je door in het linkermenu naar conversies te gaan, vervolgens op doelen te klikken en tot slot klik je op overzicht.
Hier is helaas niet 1,2,3 een antwoord op te geven. Allereerst verschilt dit enorm per branche. Bepaalde producten worden eenmaal vaker online aangeschaft dan andere. Vergelijk het aanschaffen van vliegtickets online maar eens met het aanschaffen van pak en beet een fiets.
Ook is een conversie in de business to business markt vaak geen fysieke aankoop maar eerder een afspraak. Tot slot is het nog afhankelijk van je website-strategie: welke doelen wil jij behalen via je website? Heb je één doel of heb je meerdere doelen? Hier gaan we hieronder op in.
Bij conversies wordt een onderscheid gemaakt tussen zachte en harde conversiedoelstellingen.
Heb jij als strategie meer leads te genereren door je bezoekers zich te laten aanmelden voor je nieuwsbrief? Dan zul je sneller je doel behalen in vergelijking met bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte. De drempel ligt voor een bezoeker namelijk een stuk lager bij een zacht conversiedoel in vergelijking met een hard conversiedoel.
Je website zou dus zowel harde- als zachte conversiedoelen moeten hebben. Zoals eerder gezegd stippel je met zachte conversiedoelen een pad uit naar een uiteindelijke offerte aanvraag of verkoop (hard conversiedoel).
Potentiële klanten weten je website goed te vinden en je weet veel bezoekers te trekken naar je website. Dit is natuurlijk een goed begin. Je vindbaarheid is op orde en je advertenties zijn ook een succes! Toch merk je dat je maar weinig rendement uit deze bezoekers haalt.
Er wordt bijvoorbeeld niet doorgeklikt naar de gewenste pagina, er worden bijna geen offertes aangevraagd en je hebt bijna geen aanmeldingen op je nieuwsbrief. Overweeg dan eens om te beginnen met conversie optimalisatie.
Herken jij je in de bovengenoemde situaties? Dan wordt het tijd om je conversieratio te verhogen! Het realiseren van een hoger conversieratio is echter niet eenvoudig. De reden dat je bezoekers niet of nauwelijks converteren kan afhankelijk zijn van veel factoren.
Het is belangrijk om eerst te analyseren waarom er weinig wordt geconverteerd. Daarna zal bepaald worden welke vervolgstappen er moeten plaatsvinden. Onze specialisten zijn analytisch en creatief sterk en helpen je hier graag mee!
Redenen dat bezoekers besluiten geen contact met je op te nemen zijn bijvoorbeeld:
Heb je hulp nodig bij de analyse en wil jij weten hoe je jouw conversieratio kunt verhogen? Als conversie optimalisatie bureau onderzoeken we graag wat jij kunt aanpassen op je site om meer conversies te behalen.