Dit kun je beter niet doen op je website

04 februari 22 door Niels van Grondelle in Webdesign
Blogartikel Neutraal 2

Er bestaan veel verkeerde ideeën over hoe een goede site in elkaar hoort te zitten en eruit hoort te zien. Leuke muziekjes die automatisch afspelen, veel pagina's met veel tekst, zoveel mogelijk linkjes vanaf allerlei sites naar jouw website. Etc.

Er bestaan veel verkeerde ideeën over hoe een goede site in elkaar hoort te zitten en eruit hoort te zien. Leuke muziekjes die automatisch afspelen, veel pagina's met veel tekst, zoveel mogelijk linkjes vanaf allerlei sites naar jouw website. Dit zijn dingen die juist niet goed zijn voor de gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van de site. Wat kun je beter niet doen op je website en wat moet je juist wel doen? Lees het hier.

Duplicate content

Wat is duplicate content? Wanneer er sprake is van duplicate content zijn er twee pagina's die (bijna) exact hetzelfde zijn qua inhoud. Dit kunnen twee pagina's binnen je eigen website site zijn, maar het kan ook één van jouw eigen pagina's en een pagina van een externe site betreffen. Duplicate content is strafbaar. Google kan ervoor zorgen dat jouw gedupliceerde pagina verdwijnt uit de zoekresultaten.

Duplicate content binnen de eigen website
Bij interne duplicate content hebben twee of meerdere pagina's binnen je website (bijna) precies dezelfde inhoud. Dit kun je voorkomen. Probeer wanneer je een pagina schrijft over een onderwerp waar je al eerder over hebt geschreven, dingen op een andere manier te omschrijven, maak gebruik van andere zinsconstructies en/of behandel onderwerpen in een andere volgorde. 

Soms is duplicate content niet te voorkomen op je site. Wanneer je bijvoorbeeld een webshop hebt, kunnen bepaalde producten in meerdere categorieën voorkomen. Om te zorgen dat Google dit niet als duplicate content ziet, kun je een canonieke url opgeven. In Google's Webmasterhulpprogramma's vindt je hoe je dat moet doen.

Duplicate content van externe sites
Bij duplicate content van externe sites worden artikelen of blogs van andere websites gedeeltelijk of volledig gekopieerd. Het kopiëren van teksten van andere sites is verboden. Google kan namelijk makkelijk achterhalen van welke site het origineel afkomstig is en zal de website die de inhoud heeft gekopieerd kunnen beboeten. Ook kan het bedrijf waarvan je de content hebt overgenomen, je aanklagen.

Hoe kom je erachter of er teksten van jou site worden gekopieerd? Via Copyscape kun je de url van een pagina invoeren en controleren of dezelfde inhoud ook ergens anders te vinden is.

Overoptimalisatie

Een veel gemaakte fout in de zoekmachineoptimalisatie is het overoptimaliseren van pagina's. We spreken van overoptimalisatie als een bepaald zoekwoord overal in voorkomt: in de domeinnaam, in de titel van het stuk, in alle tussenkopjes, als titel bij afbeeldingen en ook nog eens veel in de tekst zelf. Google vindt het belangrijk dat teksten natuurlijk overkomen. Dat ze gebruiksvriendelijk zijn en dus prettig lezen. Als een bepaald zoekwoord extreem vaak op een pagina voorkomt, leest dit ten eerste niet prettig voor de bezoeker en is het ook nog eens overduidelijk dat de tekst puur en alleen geschreven is om hoog te scoren in Google. 

Wat is de juiste hoeveelheid?
Wanneer je ervoor wilt zorgen dat jouw pagina goed gevonden wordt op een bepaald zoekwoord moet je keuzes maken. Het is verstandig om het zoekwoord in de url en in de titel van het stuk te noemen. Gebruik een variatie op het zoekwoord in één of twee van de h2's (is afhankelijk van de lengte van je stuk). Gebruik het zoekwoord in de titel van één van de afbeeldingen en noem het twee tot drie keer in de tekst zelf. Ongeveer 5% van je tekst mag uit zoekwoorden bestaan. 

Slechte links
"Hoe meer links ik naar mijn pagina plaats, hoe hoger mijn site in Google komt te staan." Dit is een aanname die niet helemaal klopt. Het is namelijk wel belangrijk dat dit kwalitatief goede en relevante links zijn. Wanneer je een website hebt waarop je tuingereedschap hebt en allemaal links vanaf websites over make-up naar jouw site plaatst, zal dit weinig doen voor de vindbaarheid van je site. Een link op de verkeerde site kan zelfs negatieve gevolgen hebben voor je site. Links vanaf obscure, spammerige sites kunnen tot een negatieve waardering van je site leiden. Kies dus alleen betrouwbare, relevante sites om links te plaatsen!

Opmaak

De opmaak van een pagina speelt ook een rol bij de waardering die Google aan pagina geeft. Hier wordt echter vaak weinig aandacht aan besteedt. 

Tussenkopjes
Grote lappen tekst zonder alinea's en tussenkopjes. Dit is ook een veelgemaakte fout op websites. Mensen vinden dit niet prettig lezen en een pagina ziet er ook een stuk onaantrekkelijker uit. Ook is het zonde want in tussenkopjes kun je ook zoekwoorden plaatsen, wat weer ten goede van de vindbaarheid van je pagina komt.

Afbeeldingen 
Het is goed om afbeeldingen op een pagina te hebben staan. Veel mensen maken de fout een hele lap tekst op een pagina te zetten zonder afbeeldingen. Google ziet dit als niet gebruiksvriendelijk en geeft hier een negatieve waarde aan. Tekst afwisselen met afbeeldingen en foto's is dus een goed idee, maar doe het ook niet overmatig. Het is ook niet de bedoeling dat er meer afbeeldingen dan tekst op een pagina komt te staan. 

Dynamische pagina

Hoe dynamischer je pagina is, des te hoger de waardering van Google voor deze pagina zal zijn. Wat bedoelen we met dynamisch? Dat er afbeeldingen in staan, maar ook video's, tabellen, grafieken, infographics, dat soort dingen. Wat je niet moet doen, is dingen automatisch af laten spelen als mensen op een pagina komen. Ten eerste vinden heel veel mensen dit vervelend en ten tweede wordt je site hier ook langzamer van. Dus geen muziekjes of filmpjes die meteen beginnen te spelen als iemand op de site komt. 

Lees meer hierover in de weblog: Zoekmachineoptimalisatie: hoe en waar zet ik zoekwoorden in mijn website?