Offerte aanvragen

Hoe word ik een maatschappelijk verantwoorde ondernemer?

  • Home /
  • Weblog /
  • Hoe word ik een maatschappelijk verantwoorde ondernemer?

Serie: Herkenbaar? Uit het leven van een ondernemer

Deel 3: Hoe word ik een maatschappelijk verantwoorde ondernemer?

 

Het startsein voor duurzaam ondernemen

Verduurzaming, klimaatverandering, ecologische voetafdruk. Een aantal begrippen die ons als ondernemers steeds meer bezighouden. Zeker sinds het Klimaatakkoord van Parijs (2015). Ondernemers pakken hun rol en moeten (en willen) nu nadenken over belangrijke vraagstukken, zoals het effect van hun onderneming op de omgeving en over de invulling van hun maatschappelijke rol.

De visie van MKB Nederland op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is als volgt: Kern is dat de onderneming waarde toevoegt; niet alleen op economisch, maar ook op sociaal en ecologisch gebied. Zowel in de eigen activiteiten als in de keten van toeleveranciers en afnemers. Dit komt terug in de missie, strategie en managementsystemen van bedrijven en hun concrete operaties.” Bron

Bij VrijdagOnline houdt dit onderwerp ons ook bezig. Onze core business vindt online plaats, dus daar hoeven we niet veel aan te veranderen. Daarnaast proberen we ons steentje bij te dragen door:

  • weinig/niet te printen (we werken onderling met Google Drive)
  • naar al onze werkafspraken te rijden in onze elektrische auto
  • ons afval te scheiden

Ook steunen we twee plaatselijke tennisclubs: G.L.T.V. Cream Crackers en TSH. Maar het kan altijd beter. Dat beseffen wij ons ook. Maatschappelijk verantwoord ondernemen moét een integraal onderdeel van ieder bedrijfsplan worden. Deze blogpost is daarom niet alleen een zetje in de goede richting voor jou als ondernemer, maar ook een reminder voor onszelf.

 

Waarom maatschappelijk verantwoord ondernemen?

Omdat het moet. En ook omdat het je wat oplevert. Je denkt misschien dat verduurzaming alleen op de lange termijn winstgevend is. Niets is minder waar. Denk eens aan (potentiële) werknemers. Onderzoek wijst uit dat zij het steeds belangrijker vinden om voor een maatschappelijk verantwoord bedrijf te werken. Dat motiveert hen en maakt dat ze zich verbonden voelen met de missie en visie van het bedrijf. Voor sommige investeringen (met of zonder subsidie) geldt inderdaad dat het tijd kost om deze terug te verdienen. Maar wees slim en kijk vooral naar wat het je geeft. Want niet alleen je werknemers, maar ook klanten hebben een voorkeur voor bedrijven die hun maatschappelijke verantwoording nemen.

 

Wanneer ben ik een maatschappelijk verantwoorde ondernemer?

Dit is een vraag die vaak gesteld wordt. Er zijn heel wat mogelijkheden en daarmee ook heel wat keuzes te maken. We noemen hier slechts een paar voorbeelden van zaken waar (potentiële) werknemers en klanten op letten bij het selecteren van een maatschappelijk verantwoord bedrijf:

  • Kijk je om naar je (directe) omgeving? Sponsor je bijvoorbeeld een plaatselijke sportvereniging of ben je op een andere manier betrokken bij de maatschappij?
  • Heb je als bedrijf duidelijke maatschappelijke normen en waarden? Zijn deze opgenomen in je missie en visie?
  • Steun je (regionale of landelijke) innovatieve duurzame projecten?
  • Werk je samen met andere bedrijven om gezamenlijk te sparren?
  • Hoe ga je om met je personeel? Heb je aandacht voor hun duurzame inzetbaarheid?
  • Communiceer je wat je doet ook met anderen, o.a. via social media?
  • Heb je een MVO-keurmerk?
  • Kom je eventueel in aanmerking voor een nominatie of prijs met een goed MVO-initiatief? 

Maar vooral: ZEG je niet alleen dat je een MVO ondernemer bent, maar HANDEL je daar ook naar? Benieuwd hoe MVO-proof jouw onderneming op dit moment is? Dat zie je hier.

 

Stap voor stap naar maatschappelijk verantwoord ondernemen

Bij maatschappelijk verantwoord ondernemen draait het om de waarde van de drie P’s: people (sociaal), planet (ecologisch) & profit (economisch). Denk hieraan wanneer je jouw bedrijfsvoering onder de loep neemt. Oh, en probeer niet mee te rennen met anderen, maar doe wat haalbaar is voor jouw bedrijf.

  1. Begin door je bedrijfsvoering aandacht te besturen. Waar sta je voor? Wat zijn jouw normen en waarden? Missie en visie? Kun je MVO hierin integreren?
  2. Wat doe je al? Onbewust zijn bedrijven meer met MVO bezig dan ze denken. Door hier nu stil bij te staan, kun je bijhouden wat MVO jou oplevert op de korte en lange termijn.
  3. Kijk om je heen. Hebben andere ondernemers al goede plannen/ideeën/initiatieven die jou kunnen inspireren?
  4. Stel een plan op, met een gefaseerde planning voor de invoering. Betrek je medewerkers bij het opstellen van dit plan. Wat vinden zij belangrijk? Misschien bekijken zij het vanuit een geheel andere invalshoek.
  5. Heb je alles op een rijtje? Draag het vervolgens uit via je website, social media en andere platformen. Dit noemen we 'purpose marketing'.
  6. Heeft het effect? Stuur bij waar nodig en evalueer op een vast moment met je medewerkers.

 

Hebben we je geïnspireerd? Wij horen graag hoe jij maatschappelijk verantwoord onderneemt of gaat ondernemen. Zelf zullen we je op de hoogte houden van onze plannen.

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus