Veel mensen kennen de term 'direct mail'. Maar wat zijn nou de precieze kenmerken van een direct mail en hoe kun je een direct mail het best versturen? Verder is het heel belangrijk om te weten hoe je een direct mail moet schrijven.
Veel mensen kennen de term 'direct mail'. Maar wat zijn nou de precieze kenmerken van een direct mail en hoe kun je een direct mail het best versturen? Verder is het heel belangrijk om te weten hoe je een direct mail moet schrijven. Want het gaat maar om één ding: overtuig jouw klanten!
Een direct mail wordt gebruikt om klanten op een persoonlijke manier te benaderen. Hierbij kan het doel zijn om een product te verkopen maar ook om de klant te informeren. De ontvangers van de direct mail worden door de organisatie zelf geselecteerd. Daarom kun je goed inspelen op de wensen van de ontvanger. Een direct mail moet uniek en opvallend zijn. Hierdoor ontstaat veel mond tot mond reclame.
Je kunt een direct mail via de post of via de mail versturen. Meestal wordt er voor de optie post gekozen. Als je een direct mail via internet verstuurd beschouwen mensen dit snel als spam en klikken ze het eerder weg. Een brief via de post komt persoonlijker over en wordt vrijwel altijd eerst bekeken voordat hij wordt weggegooid. Een direct mail via de post is wel erg kostbaar.
Een direct mail kan het beste in de AIDA methode worden geschreven. Dit is een vaste schrijfstructuur waarbij de schrijver bij iedere letter op bepaalde punten moet letten om de lezer over te laten gaan tot actie.
Een direct mail moet een opvallende opmaak hebben. Kleurgebruik kan je helpen, pas dan wel op met kleuren als rood en zwart die als negatief kunnen worden gezien. Oranje en blauw worden als er positief ervaren. Ook kan er worden gekozen de brief op een aparte manier te vouwen of er een cadeautje bij te stoppen. Een goed voorbeeld kan je hier bekijken.
Een direct mail is persoonlijk, dit zullen jouw lezers als plezierig ervaren. Je selecteert vooraf jouw klanten, waardoor je jouw direct mail op hen aan kan passen. Een nadeel is wel dat een direct mail per post erg kostbaar is. Er bestaat een kans dat het als reclame of spam kan worden gezien. Maak je direct mail dus uniek waardoor jouw lezers hun interesse niet verliezen!