Online lezen mensen zelden teksten volledig. Vooral mensen die voor het eerst op een website komen lezen nauwelijks de teksten op een pagina. Ze scannen deze alleen vluchtig, dit duurt ongeveer 2,6 seconden. Dit is de tijd die iemand neemt om te kijken waar de site over gaat en of het interessant genoeg is om op de pagina te blijven. Hoe zorg je nu dat men in die 2,6 seconden besluit om op jouw pagina te blijven?
In 1997 publiceerde de Norman Nielson Group een onderzoek waaaruit bleek dat het grootste gedeelte van bezoekers die voor het eerte op een site of pagina komen de pagina alleen maar scant. Volgens het onderzoek las slechts 16% van de mensen pagina's woord voor woord en scande 79% de nieuwe pagina alleen. Sindsdien hebben we steeds meer geleerd over hoe men online leest. Zo zijn er onderzoeken geweest die de ogen van mensen konden volgen tijdens het lezen van webpagina's. Daaruit is onder andere gebleken dat de ogen een pagina bekijken in een zogenaamd F-patroon. Eerst worden de bovenste regels gelezen, dan wordt er een stuk tekst overgeslagen en weer wat regels gelezen en vervolgens wordt er naar beneden gescrolld.
Van alle bezoekers die op deze pagina terecht zijn gekomen, verlaat ongeveer 75% de pagina meteen weer. Dit noemen we het bouncepercentage. Van de mensen die dan nog overblijven, haakt ongeveer 5% af als ze moeten gaan scrollen en van de mensen die dan nog overblijven leest het grootste gedeelte ongeveer 50% van de tekst. Het is dus eigenlijk heel wat als een artikel volledig wordt gelezen.
Hoe zorg je er nou voor dat bezoekers niet meteen weer van jouw pagina vertrekken en dat ze lezen wat jij wilt dat ze lezen? Een aantal tips: