Hoe kies je de juiste kleuren voor je website?

04 februari 22 door Niels van Grondelle in Webdesign
Kleuren Website Kiezen

Het kiezen van de juiste kleuren voor je website kan lastig zijn. Helemaal als je nog niet zeker bent over de huisstijl van je bedrijf. Want wat trekt een bezoeker nou aan? De kleurkeuze van je website is een belangrijk onderdeel van je website en heeft grote impact op de bezoeker en conversie. De juiste kleuren kunnen zorgen voor een professionele en positieve ervaring.

Zorgen voor de juiste kleurencombinatie is dan ook niet een simpel werkje. Om de identiteit van je bedrijf te behouden is het raadzaam om de kleuren van je huisstijl aan te houden en niet gebruik te maken van te veel kleuren.

Hoe kies ik de juiste kleurencombinatie?

Om de juiste kleuren te kiezen voor je website is het eerste waar je rekening mee houdt de huisstijl van je bedrijf. Bij het ontwerpen van het logo wordt er vaak gebruikt gemaakt van een basiskleur die je als hoofdkleur kunt gebruiken in je website. Zorg dat je website niet meer dan 3 of 4 kleuren gebruikt. Teveel kleur zal namelijk zorgen voor verwarring bij de bezoeker.

Online zijn er verschillende website tools waar je een kleurenpalet kunt maken op basis van de basiskleur van jouw bedrijf. Hieronder een overzicht van een aantal websites:

Advies nodig?

Wij geven al meer dan 10 jaar deskundig advies over het ontwerpen, ontwikkelen en inrichten van websites aan marketingmanagers, commercieel directeuren en eigenaren van MKB bedrijven.

Stel een vraag

Betekenis en gevoel kleuren

Kleuren hebben allemaal een betekenis en geven de bezoeker een bepaald gevoel. Die zowel positief als negatief ervaren kan worden. Het hangt af van je diensten en/of producten wat de website voor gevoel moet uitstralen.

 Kleur

Associaties

Zwart

Dood, duisternis, einde, elegantie en wraak

Wit

Licht en zuiverheid

Blauw

Waarheid, vertrouwen, status, beveiliging en macht

Bruin

Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid

Geel

Energie, vreugde, geestkracht en luchtigheid

Grijs

Saai, verveeld, grauw en massa

Groen

Gezondheid, vruchtbaar, vrede en natuur

Oranje

Vriendelijk, feest, leuk, blij en overvloed

Paars

Rijkdom, creatief, royaal en verfijning

Rood

Liefde, agressie, honger, pas op en warmte

Violet

Wijsheid, spiritualiteit, succes en bescherming

Roze

Liefde, humor, vriendschap en trouw

 

Zoals je ziet hebben de kleuren allemaal hun eigen associatie. En sommige kleuren zijn zelfs positief als negatief, zoals de kleur zwart. Deze associeert met dood en duisternis maar ook met elegantie. Zorg dat de kleuren van je website uitgekozen worden op basis van de bezoekerservaring.

Kleurkeuze Call-to-action

Naast de website die aan de hand van je doelgroep wordt voorzien van de juiste kleurencombinatie, zijn er ook opvallende onderdelen binnen de website genaamd Call-to-Actions. Dit is de knop waar je iedere bezoeker uiteindelijk gebruik van wil laten maken. Zorg dat deze knop een contrasterende kleur heeft ten opzichte van je website.

  • blauw - oranje
  • groen - rood
  • oranje - paars

Voordelen van de juiste kleuren op je website

Kies de kleuren van je website dan ook niet omdat je die bepaalde kleur mooi vindt, maar zorg dat je website meer conversie krijgt. Zorg dat je de juiste kleuren voor je website als een voordeel gebruikt van je bedrijf.

Een bezoeker beslist binnen enkele seconden of hij op de website wil blijven of niet. Door het gebruik van de juiste kleurencombinatie vergroot je de kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk op je website blijft en uiteindelijk zorgt voor conversie.

Haal het maximale uit je website door middel van de juiste kleurencombinatie en maak deze kleuren keuze op basis van associatie en het product/dienst van je bedrijf.


Ontvang onze brochure met tarieven

Ontvang onze brochure met tarieven

Vul je e-mailadres in en je ontvangt meteen onze PDF brochure met richtprijzen.