Het kiezen van de juiste kleuren voor je website kan lastig zijn. Helemaal als je nog niet zeker bent over de huisstijl van je bedrijf. Want wat trekt een bezoeker nou aan? De kleurkeuze van je website is een belangrijk onderdeel van je website en heeft grote impact op de bezoeker en conversie. De juiste kleuren kunnen zorgen voor een professionele en positieve ervaring.
Zorgen voor de juiste kleurencombinatie is dan ook niet een simpel werkje. Om de identiteit van je bedrijf te behouden is het raadzaam om de kleuren van je huisstijl aan te houden en niet gebruik te maken van te veel kleuren.
Om de juiste kleuren te kiezen voor je website is het eerste waar je rekening mee houdt de huisstijl van je bedrijf. Bij het ontwerpen van het logo wordt er vaak gebruikt gemaakt van een basiskleur die je als hoofdkleur kunt gebruiken in je website. Zorg dat je website niet meer dan 3 of 4 kleuren gebruikt. Teveel kleur zal namelijk zorgen voor verwarring bij de bezoeker.
Online zijn er verschillende website tools waar je een kleurenpalet kunt maken op basis van de basiskleur van jouw bedrijf. Hieronder een overzicht van een aantal websites:
Wij geven al meer dan 10 jaar deskundig advies over het ontwerpen, ontwikkelen en inrichten van websites aan marketingmanagers, commercieel directeuren en eigenaren van MKB bedrijven.
Kleuren hebben allemaal een betekenis en geven de bezoeker een bepaald gevoel. Die zowel positief als negatief ervaren kan worden. Het hangt af van je diensten en/of producten wat de website voor gevoel moet uitstralen.
Kleur |
Associaties |
Zwart |
Dood, duisternis, einde, elegantie en wraak |
Wit |
Licht en zuiverheid |
Blauw |
Waarheid, vertrouwen, status, beveiliging en macht |
Bruin |
Mannelijkheid, stabiliteit en gewichtigheid |
Geel |
Energie, vreugde, geestkracht en luchtigheid |
Grijs |
Saai, verveeld, grauw en massa |
Groen |
Gezondheid, vruchtbaar, vrede en natuur |
Oranje |
Vriendelijk, feest, leuk, blij en overvloed |
Paars |
Rijkdom, creatief, royaal en verfijning |
Rood |
Liefde, agressie, honger, pas op en warmte |
Violet |
Wijsheid, spiritualiteit, succes en bescherming |
Roze |
Liefde, humor, vriendschap en trouw |
Zoals je ziet hebben de kleuren allemaal hun eigen associatie. En sommige kleuren zijn zelfs positief als negatief, zoals de kleur zwart. Deze associeert met dood en duisternis maar ook met elegantie. Zorg dat de kleuren van je website uitgekozen worden op basis van de bezoekerservaring.
Naast de website die aan de hand van je doelgroep wordt voorzien van de juiste kleurencombinatie, zijn er ook opvallende onderdelen binnen de website genaamd Call-to-Actions. Dit is de knop waar je iedere bezoeker uiteindelijk gebruik van wil laten maken. Zorg dat deze knop een contrasterende kleur heeft ten opzichte van je website.
Kies de kleuren van je website dan ook niet omdat je die bepaalde kleur mooi vindt, maar zorg dat je website meer conversie krijgt. Zorg dat je de juiste kleuren voor je website als een voordeel gebruikt van je bedrijf.
Een bezoeker beslist binnen enkele seconden of hij op de website wil blijven of niet. Door het gebruik van de juiste kleurencombinatie vergroot je de kans dat een bezoeker ook daadwerkelijk op je website blijft en uiteindelijk zorgt voor conversie.
Haal het maximale uit je website door middel van de juiste kleurencombinatie en maak deze kleuren keuze op basis van associatie en het product/dienst van je bedrijf.
Vul je e-mailadres in en je ontvangt meteen onze PDF brochure met richtprijzen.