Gepost op 05-01-2017
In dit blogartikel leer je hoe je jouw Adwords campagne kan optimaliseren. Er wordt per factor bekeken hoe de resultaten verbeterd kunnen worden door je Adwords campagne te optimaliseren.
Kwaliteitsscore optimaliseren
De kwaliteitsscore is een van de belangrijkste factoren in elke adwords campagne. De kwaliteitsscore is namelijk voor een groot deel bepalend voor het minimumbod voor een bepaalde positie.
Voorbeeld: Je wilt je advertentie graag op positie 1 hebben dan moet je minimaal 1 cent meer betalen dan de concurrent. Tenzij jouw kwaliteitsscore hoger is, dan kan je met een lager bod dan de concurrentie toch op een hogere positie komen.
Houd de kwaliteitsscore goed in de gaten. Kwaliteitsscore vinden door de kolom kw.score toe te voegen in de campagne, dat doet je zo:
Schakel de kolom Kw.score in:
- Klik bovenaan op het tabblad Campagnes.
- Selecteer het tabblad Zoekwoorden.
- Zoek de kolom Kw.score in de tabel met statistieken. Als deze kolom niet in uw tabel wordt weergegeven, kunt u deze als volgt toevoegen:
- Klik op het dropdown-menu Kolommen in de werkbalk boven de statistiekentabel.
- Selecteer Kolommen aanpassen.
- Selecteer Kenmerken.
- Klik op Toevoegen naast Kw.score.
- Klik op Opslaan.
Adwords structuur optimaliseren
In één van de eerste blogs hebben we het gehad de structuur van de campagne en hoe belangrijk relevantie is. Nu is een goed moment om te controleren of alles relevant is geworden.
Hieronder een voorbeeld van een goede structuur:
Campagne: Fietsen
Advertentie groep: Elektrische fietsen
zoekwoorden: Elektrisch fietsen
Elektrische fiets kopen
Elektrische fiets aanbieding
Door in de advertenties laat je de woorden ‘elektrische fiets’ zorg je ervoor dat ook die erg relevant is, als laatste laat je de landingspagina ook over elektrische fietsen gaan. De zoeker ziet op die manier constant waar hij naar op zoek is.
Advertentieteksten optimaliseren
Controleer regelmatig hoe je advertenties presteren. Schrijf daarnaast meerdere advertentie per advertentiegroep. De best draaiende advertentie wordt automatisch vaker weergegeven. Wil je liever precies weten hoe elke advertentie loopt, dan kun je instellen om de advertentie gelijkmatig te rouleren. Google zal alle advertenties in die advertentiegroep dan even vaak weergeven.
Maximale klikprijs optimaliseren
Stel je maximale klikprijs goed in. Dit is een vrij lastige, de informatie die je nodig hebt is vaak pas beschikbaar nadat de campagne een poosje gedraaid heeft. Google geeft wel een indicatie als de klikprijs te laag is ingesteld. Kijk naar de advertentiepositie om in te schatten of je de klikprijs moet veranderen. Is de advertentiepositie heel laag dan is het raadzaam om de klikprijs te verhogen, je concurrentie biedt namelijk waarschijnlijk meer.
Voordat je de klikprijs omhoog zet is het belangrijk om alle andere factoren zo goed mogelijk te hebben ingesteld. Een relevante campagne is goedkoper.
Advertentie tijden optimaliseren
In sommige gevallen is het raadzaam om niet de hele dag te adverteren. Misschien wil je alleen adverteren op de momenten dat je kunt leveren. Bijvoorbeeld alleen tijdens je openingstijden. Kijk ook naar wanneer de minste conversies binnen komen, of momenten waarop je wel klikken krijgt maar geen conversies.
Pas daarna de biedingen aan op de tijden dat je de advertenties niet wil weergeven.
Landingspagina optimaliseren
De landingspagina waar de zoekers op terecht komen is minstens zo belangrijk als de advertentie zelf. De landingspagina geeft namelijk de informatie waar de zoeker naar op zoek is.
Het beste is om voor elke advertentiegroep een landingspagina te schrijven. Of voor elke pagina een advertentiegroep te maken.
Uitsluitingswoorden verbeteren
Uitsluitingswoorden of negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat er minder onnodige kliks komen op de advertenties. Als je een uitsluitingswoord instelt wordt de advertentie niet weergegeven wanneer dat woord voorkomt in de zoekterm. De uitsluitingswoorden zorgen ervoor dat je minder kosten hebt en dat de campagne effectiever is.
Volgende blog
Zoals aan het begin van deze blog is genoemd komt er geen nieuwe blog en is dit het einde van de cursus: Leer Google Adwords. Het was erg leuk om alle informatie voor jullie neer te pennen, en ik hoop dat jullie, de lezers, nu weten hoe Adwords werkt en hoe je een campagne opstelt.
Ik ben erg benieuwd wat jullie van deze blog(s) vonden, laat mij het weten in de commentsectie hieronder.
Uitbesteden
Heb je geen tijd om te leren hoe je een Adwords campagne instelt? Dan kan Vrijdagonline dat ook voor jou doen. Ga naar deze pagina of bel 085-4019161