CMS systeem: de 3 populairste content management systemen

door Hella Roelofs Adwords specialist

Gepost op 21-04-2018

Drie gratis en populairste CMS systemen

Een contentmanagementsysteem is een software toepassing, meestal een webapplicatie die gebruikt wordt om gegevens op internet te kunnen publiceren zonder dat mensen veel technische kennis nodig hebben. Het voordeel van CMS is dat tekst zonder lay-out ingevoerd kan worden en door middel van sjablonen wordt het stuk tekst wél met layout getoond aan de bezoekers. CMS is tegenwoordig een must voor alle grote bedrijven. Ik beschrijf de drie populairste cms systemen waarmee je gemakkelijk een eenvoudige website zelf kunt bouwen.

CMS systeem wordpressWordpress CMS 

Wordpress is één van de meest populaire cms systemen om een website mee te maken. Zowel beginners als ervaren gebruikers kunnen ermee overweg. Tevens hebben ze gemiddeld 8 updates per jaar, die eenvoudig geinstalleerd kunnen worden. Je hebt ook een premium versie, waarmee je gebruik kunt maken van extra functionaliteiten. Tevens worden alle websites gebouwd in responsive design, dus zijn goed te zien op zowel computers, tablets als op mobiele telefoons. Echter, Wordpress kan traag worden als er verschillende plug-ins worden gebruikt, of als er veel Wordpress websites op 1 server draaien. Ook heeft Wordpress veel onderhoud nodig vanwege de updates die jaarlijks uitgevoerd worden.

populaire cms drupalDrupal CMS 

Drupal werkt heel anders dan bijvoorbeeld Wordpress of Joomla. Ze hebben geen eigen systeem binnen het CMS, maar Drupal maakt gebruik van kleine modules die samen een nieuwe functionaliteit vormen. Dit zorgt voor een beter CMS en voor heel veel mogelijkheden. Tevens zijn al die modules gratis. Drupal is het beste geschikt voor Corporate, Community en Magazine websites. Eigenlijk is Drupal inzetbaar voor allerlei soorten websites.

populair cms joomlaJoomla CMS 

Joomla was een tijd lang het meest gebruikte cms systeem ter wereld. Joomla is niet altijd als erg overzichtelijk ervaren, maar de interface kwam erg vriendelijk over. Dit heeft menigeen over de streep getrokken om Joomla een kans te geven en beter te leren kennen. In het begin kwam de interface nogal rommelig over, vooral als een website veel externe plug-ins bevatte. Joomla kan het best gebruikt worden voor Corporate websites en magazine websites. Echter, Joomla is minder geschikt bij een website waarbij bezoekers een account aanmaken waaraan verschillende rollen gekoppeld zijn. Bijvoorbeeld intranet, extranet, etc. Tevens is Joomla minder geschikt om als webshop te dienen. De interface, het gebruiksgemak van Joomla ziet er op eerste gezicht vriendelijk uit, maar sommige onderdelen zijn wat lastiger te beheren, en vereisen wat meer uitleg.

Conclusie

Alle drie de CMS systemen werken goed, hebben hun voor- en nadelen. Bedenk voordat je een website begint goed na over wat voor website je wilt. Welke functionaliteiten zijn noodzakelijk voor je website of wil je misschien liever een blog? Wil je een uitgebreide website, die meer corporate gericht is met mogelijkheden om formulieren in te voeren, zoals een contactformulier, dan is Drupal de beste keuze. Echter, wil je liever een blog dan kan je beter kiezen voor Wordpress of Joomla. Hoe dan ook, er zit altijd een cms systeem tussen die aan jouw wensen voldoet, zolang je je goed bedenkt van te voren, wat je zoekt in een website. Je kan natuurlijk altijd kiezen voor een complete website, geheel in jouw huisstijl gemaakt en met jouw aangeleverde teksten erin met professionele stockfoto’s voor slechts €750,-. Kies dan voor VrijdagOnline!

umbraco cms systeemUmbraco CMS

Maar... er is nog een veel mooier CMS!

Bovenstaande contentmanagementsystemen zijn mooi, handig en zeer compleet, maar wij hebben gekozen voor een nog veel mooier CMS. Umbraco CMS is bijzonder mooi vormgegeven, werkt zeer intuitief en is een verademing voor bedrijven die voorheen met Wordpress of Joomla hebben gewerkt. 

Vraag een Umbraco demo aan



Over de Auteur

author

Na haar opleiding Commerciele economie is Hella bij ons aan de slag gegaan als SEO specialist en Adwords consultant. Hella houdt zich met name bezig met het hoger krijgen van websites in Google Adwords. Hoe hoger de conversie in de betaalde zoekresultaten, hoe trotser Hella. Op VrijdagAvond zit ze vaak op de bank te Netflixen.


Reageren

comments powered by Disqus