Umbraco: het SEO-vriendelijke CMS

02 augustus 22 door Hella Roelofs in Overig
Umbraco Cases Vrijdagonline

De een doet het zelf, de ander besteedt het liever uit. Hoe jouw verstandhouding met SEO ook is: wie zijn website wil laten scoren, moet optimaliseren voor zoekmachines. Er zijn talloze artikelen geschreven over hoe je dit het beste kunt aanpakken, maar daar gaan we vandaag niet over hebben. In deze blog zoomen we in op de voordelen van Umbraco CMS. Specifieker: de functies van het CMS ten behoeve van de on-page SEO.

Dat SEO belangrijk is, mag duidelijk zijn. Verschijnen op de eerste pagina van een search engine is al decennialang hét streven van websitebeheerders, internetbureaus en SEO’ers. Zoekmachines hebben inmiddels een absolute machtspositie verkregen. Wij zijn opgegroeid in de tijd van bescheiden spelers als Altavista en Lycos. Vandaag de dag zijn het Google, Bing, DuckDuckGo en Ecosia die de dienst uitmaken. Hoe speelt Umbraco in op ontwikkelingen van deze machtige zoekmachines?

Umbraco: the SEO friendly CMS

Umbraco geeft zichzelf het label ‘SEO friendly’. Klinkt heel joviaal allemaal, maar is dit niet gewoon weer nieuwe marketingterm met weinig inhoud? Waarom is juist Umbraco zo vriendelijk als het gaat om SEO? Dat gaan we ontdekken in een serie blogs waarin we ingaan op alle SEO-gerelateerde functionaliteiten binnen Umbraco. Als eerste aan de beurt: on-page SEO. Enne, lees hier nog eventjes waarom wij zo graag werken met Umbraco CMS.

On-page SEO

Veel SEO-functies zijn technisch en site-breed. Bij on-page SEO ligt dat iets anders. Het woord zegt het al: deze functies liggen op individueel paginaniveau. Een aantal SEO-regels zijn al jaren vaste prik voor iedereen die beter gevonden wil worden. Anderen veranderen mettertijd – iets waar wij helaas geen invloed op hebben. Verstandig dus, om de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden. Waar we wel controle over hebben is de manier waarop we SEO toepassen op een online omgeving. En daar is Umbraco het ideale instrument voor.

Title tags & meta descriptions

Laten we beginnen bij het begin. Pagina’s moeten pakkende titels en beschrijvingen krijgen. Anders komen ze niet (goed) naar voren op de Search Engine Results Page (SERP). In Umbraco voeg je title tags en meta descriptions eenvoudig toe aan je documenttypes en templates. We raden aan om ze aan al je paginatypes toe te voegen, zodat titels en beschrijvingen van alle pagina's kunt bijwerken.

Je kunt ook voor beide tags een maximale tekenlimiet instellen. Zo zorg je ervoor dat ze niet worden afgekapt in de zoekresultaten, mochten ze te lang zijn. Nu experimenteert Google nog wel eens met lengtes, dus zitten er geen standaardrestricties op deze limiet – zoals je bij andere CMS’en nog wel eens ziet.

URL’s

De URL-structuur kan een site maken of kraken; leesbaarheid en een goede structurering zijn een must. Umbraco neemt de naam van de pagina die je aanmaakt automatisch over in je URL. Wat jij invoert als paginanaam, wordt dus opgenomen in het webadres. Je hebt zo direct en volledig controle over wat de URL voor een pagina moet worden.

Een voorbeeldje: vrijdagonline.nl/internetbureau-groningen

Soms wil je de URL laten afwijken van de paginanaam – die lange titel staat misschien leuk op een pagina, maar maakt de URL veel te langdradig. Dit is met een paar aanpassingen te fiksen. Het makkelijkste is om een nieuwe eigenschap toe te voegen aan je documenttype. Als je deze eigenschap "umbracoUrlName" noemt, werkt het bovendien als een routing property. Nu wijzigt Umbraco automatisch de URL als het veld een invoer heeft. Iemand met bewerkersrechten kan vervolgens handmatig een URL invoeren.

Headers (h1, h2, etc.)

Koppen geven de lezer niet alleen overzicht, ze zijn ook belangrijke spelers op SEO-gebied. Zet er je je belangrijkste zoektermen in en je wordt beloond door Google! In Umbraco voeg je eenvoudig headers toe aan je content. Met een ingebouwde rich text editor kun je de door jou geselecteerde tekst de waarde geven, zoals ‘h2’. Dit werkt lekker intuïtief; what you see is what you get. Je kunt overigens ook gewoon op de ouderwetse manier werken, in HTML.

Wil je de opties voor gebruikers beperken? Je bepaalt zelf welke headers wel en niet beschikbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld de ‘h1’ uit de editor verwijderen, zodat die niet dubbel wordt gebruikt.

Alt text

Je bent vast bekend met Google Afbeeldingen. De resultaten die hier naar voren komen, hebben jouw zoekopdracht als alt text. Oftewel: de alternatieve tekst om een afbeelding te beschrijven. Bovendien ziet Google geen plaatjes bij het crawlen van een website, maar leest ie in de plaats daarvan de alt text.

Bij elke afbeelding die je uploadt op Umbraco, wordt direct gevraagd om een alt text toe te voegen. Vul hier een aantal belangrijke (beschrijvende) zoektermen in en jouw bestand draagt bij aan de vindbaarheid van je site. Als je er zeker van wilt zijn dat alle afbeeldingen een alt tag hebben, kun je het verplicht maken om toe te voegen wanneer iemand een plaatje toevoegt.

Conclusie

Er is geen officieel ‘SEO-vriendelijk’-stempel die een CMS kan krijgen. Dat hangt er volledig vanaf waar je de lat legt. Op het gebied van on-page SEO hebben wij Umbraco ieder geval hoog zitten. Met name vanwege het gebruiksvriendelijke en flexibele karakter van het CMS. Het heeft een aantal kernfuncties die SEO-activiteiten nét iets makkelijker maken. En als beheerder bepaal je zelf hoeveel ruimte je bewerkers geeft om aanpassingen te doen.

Tot zover de on-page SEO-mogelijkheden van Umbraco CMS. We komen snel met een nieuwe blog over de zoekmachineoptimalisatie met Umbraco. Op zoek naar meer leesmateriaal? Neem in de tussentijd nog even dit artikel door: Moeiteloos externe software koppelen aan Umbraco CMS.