Met een rolstoel moet je de bus of trein in kunnen. En ook openbare gebouwen moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Waarom zou die toegankelijkheid niet gelden voor de digitale wereld? De Nederlandse overheid besteedt veel aandacht aan digitoegankelijkheid. Met andere woorden: websites en apps toegankelijk maken voor iedereen.
Een site bezoeken of app gebruiken klinkt misschien vanzelfsprekend. Niet als je een beperking hebt. In Nederland hebben meer dan 2,5 miljoen mensen een lichamelijke, zintuiglijke, verstandelijke of psychische beperking, of een chronische ziekte, die het gebruik van digitale toepassingen moeilijk kunnen maken.
De Nederlandse en Europese overheden leggen de laatste jaren veel nadruk op digitale toegankelijkheid. Digitoegankelijkheid (ook wel webtoegankelijkheid genoemd) betekent dat websites door iedereen te gebruiken zijn. Het doel: een toegankelijke (digitale) samenleving realiseren. Websites en apps voor toegankelijk maken, ongeacht je beperking.
Hoe maken wij websites, webshops en portalen toegankelijk? Richtlijnen voor webcontent zijn vastgelegd in de Web Content Accessibility Guidelines, die we voor het gemak afkorten als WCAG. Hierin staan eisen voor het ontwerpen, bouwen en onderhouden van websites en apps. In 2018 verscheen de recentste versie van de richtlijnen: WCAG 2.1.
Eisen hebben te maken met gebruikservaring, gebruiksvriendelijkheid en begrijpelijkheid. Slechtzienden gebruiken vaak een screenreader als ze een webpagina bezoeken. Dit is een softwareprogramma dat de tekst van het scherm voorleest. Slim om hier rekening mee te houden tijdens het bouwen van een site.
De mensen achter de WCAG doen veel internationaal onderzoek. De richtlijnen moeten nuttig zijn voor een zo breed mogelijke groep mensen, met verschillende beperkingen. Er bestaan 3 eisenniveaus: A, AA en AAA. Zit je op niveau A, dan voldoe je aan de basiseisen voor toegankelijkheid. Overheidsorganisaties zijn bijvoorbeeld verplicht om te voldoen aan de eisen op zowel niveau A als AA.
Bij elkaar zijn er 50 richtlijnen, die ook wel succescriteria worden genoemd. Bij elk succescriterium beschrijven de WCAG hoe je er het beste aan kunt voldoen. Hiervan geven we straks een paar voorbeelden. Laten we eerst nog even inzoomen op de principes van de WCAG.
De richtlijnen voor digitoegankelijkheid van de WCAG kunnen we opdelen in 4 principes: waarneembaar, bedienbaar, begrijpelijk en robuust.
Stichting PVP realiseert en handhaaft de rechten van cliënten in de GGZ. Doelgroepen variëren van kinderen tot ouderen en van vrijwillige tot gedwongen opname. Om te voldoen aan de regels binnen de sector (juridisch/zorg), ontwikkelde VrijdagOnline een nieuwe website aan de hand van de WCAG-richtlijnen.
Hoofddoel van de site is cliënten informeren over de mogelijkheden van (juridische) bijstand. Ons doel was om ze makkelijk te dirigeren naar de juiste informatie. Zoeken, vinden, bellen, mailen en chatten kregen daarom een centrale plek op de website. We werkten met grote, opvallende contentblokken, die beheerders zelf kunnen opmaken, vullen en plaatsen.
Een uitlegvideo maakt binnen een minuut duidelijk wat de PVP voor je kan doen als cliënt. In de doe-het-zelfsectie van de website vinden bezoekers voorbeeldbrieven, filmpjes en verdere uitleg over de stichting.