Offerte aanvragen

Wat kost dat nou, zo'n internetbureautje?

  • Home /
  • Weblog /
  • Wat kost dat nou, zo'n internetbureautje?

Serie: Bij VrijdagOnline

Deel 2: Wat kost dat nou, zo'n internetbureautje?

 

Ik verbaas me er bijna iedere maand weer over hoeveel facturen we van onze leveranciers ontvangen en hoeveel kosten we maandelijks ‘inboeken’. Ik zie ons bedrijf nog steeds als een ‘bedrijfje’ en blijf me afvragen ‘wat we later gaan doen, als we groot zijn’. Het leek mij wel aardig om mijn maandelijkse ‘verbaasmomentjes’ met jullie te delen. Daarmee geef ik meteen antwoord op een van de meest gestelde vragen: “Waarom moet een website zo veel kosten?”.

 

Wij zijn inmiddels geen mini bureautje meer. Maar we zijn ook nog geen groot internetbureau te noemen, zoals TRES of iWink. Met elf fulltime medewerkers en twee eigenwijze stagiairs hebben we in tien jaar best een leuke organisatie weten op te bouwen. We ontwikkelen websites van € 950 tot maximaal € 50.000,- voor het MKB. Heb je functionele wensen die boven dat budget uitkomen? Dan verwijzen we je met pijn in ons hart door naar Convident of een van de eerder genoemde bureaus. Je begrijpt, daar gaan we niet nogmaals gratis reclame voor maken. Zij zijn daar beter op ingericht. Overigens hebben we voor dat doorsturen van klanten nog geen chocoladereep van Tony Chocolonely of een ander bedankje ontvangen. Zelf versturen we die natuurlijk wel regelmatig.

In onderstaande opsomming neem ik je met enige aarzeling mee in ons maandelijkse avontuur van inkomende facturen, te betalen kosten en het eindeloze ‘winst en verlies verhaal’. Niet om op te scheppen, maar om open te zijn over onze bedrijfsvoering en omdat ik benieuwd ben naar je reactie.

 

Personeel
Als klant van ons internetbureau verwacht je uiteraard dat we over voldoende gekwalificeerde medewerkers beschikken om jouw wensen te vervullen en dat wij bij eventuele uitval snel kunnen schakelen. Continuïteit is het sleutelwoord. Daarom hebben we twee ontwikkelaars, twee webdesigners, vier online marketeers, een contentspecialist, een officemanager en een mediaspecialist. En dus die twee eigenwijze stagiairs. Een van CMD en een van CE.

Voorbeelden: salaris, verzuim- en aansprakelijkheidsverzekering, premies, vakantiegeld, uitjes, verjaardagen etc.

Maandelijkse kosten: ± € 47.000,-

 

Kantoor, presentatie & vervoer
Jij bent een serieuze ondernemer. Daarom verwacht je (terecht) van ons dat we goed bereikbaar zijn en jou persoonlijk ontvangen om samen jouw wensen te bespreken. Mocht je niet naar ons kunnen komen, dan rijden we in een elektrische auto (ja, ook wij zijn lekker duurzaam bezig) naar je toe. Hiervoor huren we een representatieve ruimte in het Kwadraat in Groningen en hebben we een leasecontract voor de auto. Uiteraard beschikken we over de juiste apparatuur en inventaris om jou als vorst(in) te ontvangen.

Voorbeelden: huur, afschrijvingen, leasecontracten, schoonmaakkosten, benzine, kantinekosten, representatiekosten etc.

Maandelijkse kosten: ± € 7.000,-

 

Software
We gebruiken natuurlijk een hoop software, omdat we alles tot in de puntjes geregeld willen hebben. Voor jou. Het zou natuurlijk raar zijn wanneer wij - als digitaal bureau - nog met pen en papier en een kladblaadje achter onze leads en klanten aan gaan. Dat kan ook niet met ruim 2.000 klanten. Allemaal digitaal dus. En allemaal betaalde software van hoge kwaliteit, zodat we bijvoorbeeld direct weten wie er belt als de telefoon overgaat. Kunnen we je meteen helpen.

Voorbeelden: chatsoftware, servicesoftware, boekhoudsoftware, CRM software, nieuwsbriefsoftware, presentatiesoftware, overige kantoorsoftware- en licenties.

Maandelijkse kosten: ± € 1.300,-

 

Hosting
Om de websites die we opleveren goed te kunnen hosten, hebben we drie managed dedicated webservers en een managed dedicated MS SQL-server bij Vevida ondergebracht. Zij verzorgen de gehele hosting- en e-mailomgeving, het onderhoud en de beveiliging van de servers. Scheelt ons weer tijd. Naast de huur en onderhoud voor deze servers, ontvangen we per domeinnaam ook een factuur. Daarnaast staat er bij Sohosted nog een VPS voor ontwikkelingsdoeleinden.

Maandelijkse kosten: ± € 8.000,-

 

Overige kosten
En dan verschijnen er elke maand wel weer onverwachte kosten op de balans. Kosten die we niet hadden verwacht, maar toch echt nodig blijken te zijn. Een incassobureau, omdat die ene klant niet betaalde. Bankkosten vanwege de vele transacties. ‘Algemene kosten’ die vaak onherleidbaar zijn. Overige kosten, vraagposten, ‘geen idee’ inkopen, ‘ik boek maar wat’ bonnetjes, kantoorkosten, notariskosten en administratiekosten.

Maandelijkse kosten: ± € 2.000,-

 

Al 10 jaar op tijd
Al met al duwen we elke maand zo’n € 65.000,- weg aan semi-vaste kosten. Deze kosten zijn de afgelopen jaren wel iets opgelopen uiteraard. Naast dat dit maandelijkse bedrag best een leuk jaarsalaris is, is het elke maand een hoop bonnetjes inboeken, loonstroken uitdraaien en leveranciers betalen. En gelukkig lukt dat al 10 jaar elke maand keurig op tijd. Nog nooit hebben we een incassobureau in onze nek gehad of ruzie gehad met Apeldoorn. Dat doen we netjes en daar zijn we trots op.

 

Dus voor de mensen die ons vragen: “Waarom is een basiswebsite bij jullie € 950.-? Anderen doen het voor … (vul hier een lager bedrag in)”. Tegen die mensen willen we zeggen: snap je het nu?

author

Over de Auteur

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij Online marketing specialist en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en Adwords campagnes. Op VrijdagAvond gaat hij vaak met zijn vrouw uit eten bij een van de vele leuke restaurants in Groningen.

Reageren

comments powered by Disqus