6 technische SEO features van Umbraco CMS (deel 2)

11 oktober 22 door Hella Roelofs in Webdesign
Umbraco API

De technische kant van SEO blijft voor sommigen een mysterie. Reden voor ons om dit eens in heldere taal onder een vergrootglas te leggen.

Vorige maand bespraken we 6 technische SEO features van Umbraco. En we zijn nog niet klaar! In deze blog praten we je onder andere bij over canonical tags, xml sitemaps en AMP’s. Handige tools die een serieuze impact kunnen hebben op SEO.

Is jouw CMS SEO-vriendelijk?

In de afgelopen weken zoomden we in op de titel ‘SEO-vriendelijk’. Wat maakt Umbraco nu eigenlijk zo SEO-friendly? Waar blinkt het CMS in uit wat betreft zoekmachineoptimalisatie? We begonnen met de on-page SEO-features: van meta data tot headers en alt text. De technische features splitsten we op in twee delen. In deel kon je onder andere lezen over crawlability en indexability, robots.txt en redirects. Nu op naar de laatste zes technische vernuftigheden!

1. Canonical tags

Wat doe je als meerdere pagina’s op je site hetzelfde zijn, of bijna hetzelfde? Juist, je gebruikt canonical tags! Hiermee kun je web crawlers duidelijk maken dat een pagina op een andere lijkt én laat je zien waar het origineel zich bevindt. Zo voorkom je duplicate content en verzeker je dat Google de originele pagina toont in de zoekresultaten, en niet een variant daarvan.

Canonical tags voeg je vaak toe op paginaniveau. Dat gaat als volgt: plaats <link rel="canonical" href="voorbeeld.nl/originele-pagina" /> in de <head> van de dubbele pagina. Nu hebben web crawlers voldoende informatie om te begrijpen waar de originele pagina staat en dat die terug moet komen in de zoekresultaten.

2. URL-structuur

Net als de opbouw van je content moet ook de URL-structuur een bepaalde hiërarchie volgen. Jouw verzameling paden moet eenvoudig te begrijpen zijn voor zowel bezoekers als crawlers. Google neemt URL’s ook mee in haar beoordeling van een pagina, dus een extra drijfveer om hier aandacht aan te besteden. Maar wat maakt een effectieve URL-structuur? En hoe zien goede URL’s eruit? Je wilt in ieder geval de volgende drie dingen onthouden.

Zorg allereerst dat ze beschrijvend zijn – te begrijpen voor mens en machine. Daarbij hoort ook – en dit is meteen tip 2 – dat ze prettig leesbaar zijn. Een titel kan nog zo helder beschrijvend zijn, maar als ie niet lekker wegleest scoor je niet op alle fronten. Kijk tenslotte goed naar de locatie van je URL’s. Idealiter zit jouw pagina zo dicht mogelijk bij je hoofdpagina. Want: des te verder verwijderd, hoe minder relevant een pagina lijkt.

Gelukkig vormt dit meestal standaard onderdeel van een CMS. Toch zijn er nog concurrenten die automatisch extra paden toevoegen aan je URL’s, wat een negatieve invloed kan hebben op bovenstaande drie punten. Umbraco geeft je vanaf het begin volledig beheer om een simpele URL-structuur op te zetten.

3. XML sitemaps

Over naar sitemaps. Waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord. Net als robots.txt (waar we het in deel 1 van deze serie over hadden) is een sitemap een klein bestandje dat op je site geplaatst wordt. Het bestaat uit alle pagina’s op jouw site, aangevuld met meta data. Zie het als inhoudsopgave van je site.

Waar een HTML sitemap puur bedoeld is voor de bezoeker – om een overzicht te krijgen van alle pagina’s – is de XML sitemap bestemd voor web crawlers. Zij kunnen aan de hand van je XML sitemap bijvoorbeeld zien wanneer een pagina voor het laatst is bijgewerkt. Maar ook hoe vaak er iets gewijzigd is. En, zeker niet onbelangrijk, welke prioriteit een pagina heeft.

Met oog op SEO is het onmisbaar om een XML sitemap te hebben. Het geeft Google een lijst van alle URL’s, inclusief relevante gegevens. Bovendien geeft het een seintje als je nieuwe pagina’s aanmaakt, zodat crawlers een bezoekje aan je site kunnen brengen om te crawlen en indexeren.

4. Schema Markup

Schema Markup (ook wel structured data genoemd) is de taal die zoekmachines gebruiken om de inhoud op pagina's te lezen en te begrijpen. Dit helpt ze bij het begrijpen van content. Zoekmachines zijn misschien geavanceerder dan ooit; een steuntje in de rug kunnen ze nog steeds goed gebruiken. Waar wij visueel en intuïtief zijn ingesteld, moeten zij het doen met code. Wel zo logisch om die code dan te structuren. En hier komt Schema Markup om de hoek kijken.

Dankzij Schema Markup heeft Google bovendien extra informatie over jouw pagina. Dit kan getoond worden in de zoekresultaten en is goed voor je click-thorugh-rate. Denk aan featured snippets of FAQ rich snippets. Met Umbraco kun je data eenvoudig structureren door Schema Markup te implementeren. Daarover schreef Umbraco zelf een handige gids

5. Support voor AMP’s

Google beloont websites die ook op mobiel goed uit de verf komen. In 2020 werd mobile-first zelfs het uitgangspunt. Dat houdt in dat sindsdien de mobiele versie van je website wordt gebruikt voor indexering en ranking. Belangrijk dus, om dit goed op orde te hebben. AMP’s (accelerated mobile pages) zijn hier ideaal voor.

AMP’s zijn lichtgewicht versies van reguliere pagina’s, die veel sneller laden op mobiele apparaten. Een belangrijke SEO-feature, want AMP’s verlagen laadtijden, geven een betere algehele user experience en worden beter beoordeeld door Google. Nu is het implementeren niet meteen een walk in the park, maar daar is uiteraard genoeg over te vinden. Neem deze tutorial voor het aanmaken van je eerste AMP.

6. Hreflang tags voor meertalige sites

Wil je een meertalige site, dan heb je baat bij hreflang tags. Daarmee vertel je zoekmachines namelijk welke taalvarianten van pagina’s er bestaan. Waarom is dat nodig? Omdat Google zo relevante resultaten kan tonen aan de hand van de taal en locatie van de gebruiker. Is je site bijvoorbeeld oorspronkelijk in het Nederlands geschreven, maar heb je ook een Engelstalige versie? Dan wil je natuurlijk dat iemand die onze taal niet spreekt de Engelse variant te zien krijgt. Vanuit SEO-oogpunt help je Google met hreflang tags op weg om je content beter te begrijpen.

Dat waren ze, in totaal twaalf technische SEO-features van Umbraco. We hopen je een beter beeld te hebben gegeven van dit soms ingewikkelde onderwerp. Nog steeds een ver-van-je bed-show? Laat een berichtje achter of doe ons een belletje. Dan regelen wij dat jouw (nieuwe) site technisch goed in elkaar zit. Nog niet overtuigd van de meerwaarde van CMS? Lees dan nog even waarom wij zo graag werken met Umbraco.