Offerte aanvragen

Ondernemen in crisistijd

Serie: Herkenbaar? Uit het leven van een ondernemer

Deel 3: Ondernemen in crisistijd

 

Je zit thuis met je partner en/of kinderen. Of alleen. Je moet iedere dag weer strijden voor een rustig plekje in huis om na te denken. Je ziet je werknemers alleen nog maar via een scherm. Je bent snel afgeleid en iedere handeling lijkt steeds meer tijd in beslag te nemen. Alles duurt langer. Je houdt het nieuws angstvallig in de gaten of schermt jezelf er juist helemaal van af. Je bevindt je regelmatig in de keuken voor een koffie- of theepauze. Je ziet je aanvragen opdrogen of juist exponentieel stijgen. Je weet exact voor welke overheidsregeling(en) je in aanmerking komt of hebt deze al aangevraagd. Kortom, je bent een ondernemer ten tijde van de COVID-19 crisis.

Deze situatie is voor iedereen nieuw en brengt vele onzekerheden met zich mee. Je denkt misschien: heb ik over een paar maanden nog wel een bedrijf? Kan ik al mijn medewerkers wel aanhouden? Na de initiële paniek merk je dat je je aangepast hebt aan de situatie. Vele ondernemers met jou. Dat brengt ook ruimte met zich mee. Ruimte die kan bestaan náást het nadenken over ingewikkelde zaken en het nemen van de lastige beslissingen. Om je hierin iets te kunnen ondersteunen, laten we je zien hoe je ten tijde van crisis af en toe de focus kan verleggen.

 

1. Focus op je medewerkers

Je hebt het ontzettend druk. Werkt misschien wel hele nachten door. Begrijpelijk. Maar vraag ook regelmatig aan je medewerkers hoe het met hen gaat. Of ze het een beetje volhouden, maar ook of ze over alle tools beschikken om efficiënt thuis te kunnen werken. Denk aan een laptop, een goed afgestelde bureaustoel of een veilige online werkomgeving.

Zo laat je zien dat je aan hun welzijn denkt. Wees dan ook begripvol als ze soms wat minder productief zijn. Iedereen gaat anders met deze situatie om. Bied ze op de belangrijke momenten een luisterend oor. En laat het daar vooral niet bij. Probeer actief iets te doen met de informatie die je ze geven. Zo toon je goed werkgeverschap en zorg je ervoor dat jullie samen deze moeilijke periode doorkomen.

 

2. Focus op je bedrijf

Dit klinkt misschien vreemd, maar een crisis biedt je ook een uitgelezen kans om je bedrijf eens onder de loep te nemen. Gaat je geld naar de juiste kanalen? Zijn je werkmethodes nog actueel? Ben je digitaal voldoende zichtbaar? Vaar je nog de juiste koers? Juist in deze periode is het belangrijk om de juiste dingen op het juiste moment te doen. En soms een radicale wijziging door te brengen.

Maar houd je hoofd koel. Niet alles hoeft opeens anders. Wij raden je vooral aan te kijken naar de zaken waar je normaal gesproken nooit tijd voor had. Laten we het achterstallig onderhoud noemen. Probeer nu eindelijk eens dat nieuw online platform waar je zoveel over hebt gelezen, doe nieuwe kennis op via de vele (gratis) online seminars, houd een digitale brainstorm met je team over de toekomst, fix de systemen die niet meer up-to-date zijn of kijk kritisch naar je bedrijfsvoering.

Wat kan er beter? Wat moet er ECHT anders? Stel een plan van aanpak op om dat gefaseerd door te voeren. Zodat je, wanneer dit alles voorbij is, precies weet wat je gaat doen. Neem er nu dus de tijd voor. Je zal er geen spijt van krijgen.

 

3. Focus op je klanten

Je klanten zorgen ervoor dat jouw bedrijf zich (zoveel mogelijk) staande kan houden. Dus blijf met hen in contact! Laat ze weten waar je mee bezig bent en dat je er alles aan doet om hen zo goed mogelijk te blijven ondersteunen. Zorg daarnaast ook voor voldoende afwisseling. Niet iedere social media- of blogpost hoeft te gaan over het C-woord. Het is soms ook gewoon ‘business as usual’.

Dus laat het je klanten weten wanneer je goed nieuws hebt. En deel zaken die je normaal gesproken ook met ze deelt. Ten tijde van een crisis hebben veel mensen behoefte aan momenten waarop ze voelen dat alles ook nog een beetje ‘normaal’ is. Zo hebben wij onlangs een Goed Nieuws Brief de deur uit gedaan. Gewoon, om even de focus te verleggen. Aan de vele reacties te merken dachten onze mede-ondernemers daar ook zo over.

 

4. Focus op de ander

Ook jij kan je steentje bijdragen. Door bijvoorbeeld een lokale ondernemer te steunen of klanten extra mogelijkheden aan te bieden. Crisis brengt namelijk ook een hoop inspiratie en creativiteit met zich mee. Door elkaar te steunen, slepen we elkaar er doorheen.

Denk aan lokale bierbrouwers die de productie aanpassen en desinfecterende gel brouwen. Jongeren die voor de ouderen uit de buurt boodschappen doen. Bedrijven die mondkapjes en schorten gaan produceren. Ondernemers en zzp’ers die gratis cursussen, workshops of ander materiaal beschikbaar stellen. JIJ kan ook iets bijdragen aan de maatschappij. Dit hoeft meteen met een groots gebaar, maar kan ook door je kennis te delen met andere ondernemers.

 

We zijn benieuwd: wat is jouw tip voor andere ondernemers om deze periode zo positief mogelijk door te komen? We horen het graag!

 

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus