5 tips om je online klanten beter te leren kennen.

door Rianne van Klinken Stagiaire online marketing

Gepost op 13-05-2015

Het klinkt heel makkelijk: je klanten leren kennen, maar ken jij jouw klanten goed? Weet jij wat hen interesseert en/of wat juist niet? Bij hoeveel bedrijven heb je het gevoel dat ze je als klant echt goed kennen? Dat zijn er vast niet veel. In deze blog geef ik een aantal tips zodat je jouw klanten een stuk beter leert kennen.

Luisteren!

undefinedLuisteren, luisteren en nog eens luisteren. Hier begint het allemaal mee. Om je klanten beter te leren kennen moet je goed naar ze luisteren. Zorg dat alles wat je klant jouw verteld (telefonisch, email etc.) genoteerd wordt. Op deze manier kan je persoonlijke verhalen die klanten vertellen terughalen bij een volgend contactmoment.

Naast luisteren naar je klanten is het ook belangrijk om goed te luisteren naar je werknemers. Wat horen zij van klanten? Krijgen zij vaak dezelfde klachten binnen? Laat hen ook alles noteren wat er gezegd wordt en negeer dit niet!

Om dit allemaal bij te houden bestaan er CRM systemen. Hierin kan je relaties, sales, marketing en klantenservice bijhouden. Hieronder een aantal links naar bekende CRM systemen.

Durf te vragen.

Durf feedback te vragen. Dit kan je doen door de mogelijkheid te bieden om te reageren op pagina’s zoals onder deze blog post. Een andere manier is om na contact met een klant een automatische mail te sturen waarin je vraagt om feedback. Dit kan je heel makkelijk doen door de inhoud van de mail klaar te hebben staan in bijvoorbeeld een Google Document. Deze kan je direct na contact kopiëren en plakken in een mail en versturen.  

Niet veel klanten zullen hier op reageren, maar elke reactie is ontzettend waardevol. Als een klant goed contact met je heeft gehad zullen zij eerder feedback geven.

''Van een negatieve klant leer je wat je moet verbeteren, en van een positieve klant leer je waar je mee door moet gaan.''

Persoonlijk contact

undefinedHeb je geen tijd om bij klanten langs te gaan, maar wil je wel persoonlijk contact? Dan is telefonisch contact een optie. Bellen komt persoonlijker over dan mailen. Niet elke klant zal even spraakzaam zijn aan de telefoon, maar er zijn altijd een aantal klanten bij die het erg op prijs stellen om een stem te horen. Ook krijg je vaker persoonlijke verhalen te horen via de telefoon dan via email, en door persoonlijke verhalen … juist: leer je je klanten beter kennen.

Social media

Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, Snapchat dit zijn de plekken waar je de persoonlijke dingen van jouw klanten kan ontdekken. Op Facebook en Twitter worden ervaringen gedeeld, op LinkedIn staan de CV’s van jouw klanten en op Instagram en Snapchat worden verhalen in beeld gezet. Kortom alle informatie om jouw klanten undefinedbeter te leren kennen ligt op internet! Het enige wat jij nog moet doen is de informatie opzoeken en noteren.

Nu is het veel werk om alle klanten op te gaan zoeken op social media. Gelukkig is hier een oplossing voor. De oplossing zijn hashtags. Dit zijn die # figuurtjes voor bepaalde woorden waardoor een woord klikbaar wordt op social media. Als je bijvoorbeeld een schilderbedrijf hebt kan je eens kijken wat er gezegd wordt over de hashtag schilderbedrijf door op #schilderbedrijf te zoeken. Hierdoor leer je wat (potentiële) klanten zeggen over schildersbedrijven. Klik hier voor meer informatie over hashtags

Onderzoek(je)

undefinedJe kan een grootschalig onderzoek laten uitvoeren door een professioneel bureau of je gaat zelf op onderzoek uit. Dit scheelt ontzettend veel geld en je zal ook tijdens het onderzoek meer leren over je klanten.

Één van de mogelijkheden om zelf op onderzoek uit te gaan is het rondsturen van een enquête onder je huidige klanten. In Google Drive zit een functie genaamd Google Formulieren. Hiermee kan je gemakkelijk een enquête opstellen en versturen naar jouw klanten. Vervolgens worden de resultaten weergegeven in tabellen en diagrammen. Klik hier voor meer informatie over Google Drive.

Met een enquête onder je huidige klanten kan je een doelgroep onderzoek doen en daarmee bijvoorbeeld een buyer persona opstellen. Dit is een personage die jouw klanten vertegenwoordigd. Je kan er ook voor kiezen om een klanttevredenheidsonderzoek te doen. Zo kom je erachter wat jouw klanten aan jouw producten/diensten waarderen en wat juist niet.

 

Kortom er zijn genoeg manieren om je klanten beter te leren kennen. Het enige wat het je hoeft te kosten is tijd en moeite. Je moet de tijd nemen om je klanten beter te leren kennen en wees geduldig.

 

 



Over de Auteur

author

Rianne is een derdejaars bedrijfskunde student. In de vele projecten die zij in haar opleiding heeft uitgevoerd vond zij het marketing gedeelte altijd het meest interessant. Dit gaat zij nu toepassen in de praktijk. Op VrijdagAvond is zij vaak te vinden in de kroeg met haar vrienden. 


Reageren

comments powered by Disqus