8 tips om je business te laten groeien met YouTube.

door Rianne van Klinken Stagiaire online marketing

Gepost op 21-05-2015

YouTube bestaat 10 jaar. Tien jaar geleden ging de bètaversie van de website online. De eerste filmpjes werden al snel online gezet. Nu 10 jaar later heeft YouTube maandelijks meer dan 146 miljoen bezoekers. YouTube marketing is een goede manier om je business te laten groeien, omdat je ontzettend veel mensen bereikt via dit kanaal. In dit artikel geef ik je een aantal tips hoe je dit het beste aan kan pakken.

1 Bied ondersteuning

Als je bedrijf een bepaald product levert kan je hier filmpjes over maken. Denk hierbij aan reviews, unboxings (Klik hier voor een voorbeeld) of mogelijkheden van het product. Je kan ook een filmpje maken over het probleem dat jouw product oplost. Bijvoorbeeld je verkoopt zonnebrandcrème. Dan kan je een filmpje maken van iemand die ontzettend is verbrand of aan het verbranden is. Uiteindelijk sluit je het filmpje dan af met je product (de oplossing).

Ook bij diensten kan je door middel van YouTube filmpjes ondersteuning bieden. Maak eens een filmpje van de dienst dat jij aanbiedt. Zorg er wel voor dat dit filmpje er aantrekkelijk uit ziet. Maak van je dienst een leuk filmpje. Als je bijvoorbeeld een taxi bedrijf hebt is het niet aantrekkelijk om een rit van Leeuwarden naar Amsterdam te filmen. Het is misschien wel leuk om dit te versnellen en binnen en buiten de taxi te filmen. Bedenk goed wat jij zelf een leuk filmpje zou vinden om naar te kijken.

2 Kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit..

undefinedMet YouTube kan je als bedrijf veel potentiële klanten bereiken. Je moet er alleen wel voor zorgen dat de filmpjes die je plaatst een goede beeld- en geluidskwaliteit hebben. Juist omdat je met YouTube een groot publiek kan bereiken is dit iets waar je rekening mee moet houden.

Zorg er dus voor dat je je filmpjes opneemt met een goede camera en dat deze filmpjes HD kwaliteit hebben. Hieronder een aantal tips voor het aanschaffen van een goede YouTube camera:

  • Zorg dat je een camera koopt met high defenition kwaliteit in minimaal 720p.

  • Koop een camera waarop je een externe microfoon kan aansluiten. Vooral als je van plan bent te gaan presenteren is dit een pre.

  • Voldoende interne opslaggeheugen.

3 Meer naamsbekendheid!

Zorg dat je merk duidelijk in de filmpjes naar voren komt. Je maakt de filmpjes tenslotte om meer naamsbekendheid te krijgen en op die manier klanten aan te trekken. Hierbij kan je denken aan een duidelijke titel waarin je je merknaam hebt verwerkt en een duidelijke beschrijving van je filmpje waar je ook je merknaam in hebt verwerkt. Zorg ervoor dat de titel duidelijk beschrijft waar je filmpje over gaat. De titel bevat tenslotte de woorden waarop mensen zoeken.

4 Hulp bij zoekwoorden

Net zoals bij Google kan je zoekmachineoptimalisatie toepassen bij YouTube. Dit kan je doen door bepaalde termen te gebruiken in bijvoorbeeld je titels waar veel op gezocht wordt. Klik hier voor een handig hulpmiddel waarmee je kan zoeken hoe vaak er op bepaalde woorden gezocht wordt. Dit hulpmiddel is de Google zoekwoord planner, maar deze geldt ook voor YouTube. Sinds 1 september 2014 zijn deze twee samengevoegd. Voor die tijd had YouTube een eigen zoekwoordplanner.

5 Meer likes

Verbind je social media met elkaar. Hier bedoel ik mee dat je je filmpjes kan delen op je Facebook, Twitter en LinkedIn account, maar je kan ook in de beschrijving van je filmpjes links plaatsen naar je Facebook, Twitter en LinkedIn account. Als één van je social media kanalen populair is stroomt deze populariteit op deze manier automatisch door naar je andere kanalen.

6 Een call to action

Het is mogelijk om in je filmpjes een call to action knop te verwerken. Deze kan je bijvoorbeeld laten linken naar een ander YouTube filmpje van je eigen account. Dit kan je op de volgende manier doen:

  1. Log in op YouTube.

  2. Klik op het tabblad account boven aan je dashboard.

  3. Klik bij mijn video’s op geüploade videos.

  4. Klik op bewerken bij de video waarin jij de call to action knop wil verwerken.

  5. Vul de velden in bij overlay met call-to-action.

  6. Als je klaar bent met stap 6 klik dan op wijzigingen opslaan.

  7. Klaar is je call-to-action knop!

7 Roep emoties op

undefinedDoor emoties op te roepen in je filmpjes zoals drama heb je meer kans dat je filmpjes viraal gaan. Je kan hierbij aan humor of drama. Dit zijn de meest voorkomende emoties die filmpjes losmaken. Als een filmpje deze emoties bij iemand losmaakt zijn deze kijkers vaak geneigd over dit filmpje te praten of om dit filmpje te delen op een ander social media platform.

Een aantal voorbeelden van emoties met een idee voor een filmpje:

  • vreugde (een filmpje met humor)

  • verdriet (een zielig filmpje)

  • angst (een griezelig filmpje)

  • woede (een filmpje met opmerkelijk nieuws)

  • verbazing (een filmpje met een truc)

  • afschuw (een filmpje met opmerkelijk nieuws)

8  Monitor het succes van je filmpjes

Met YouTube analytics kan je de prestaties van je YouTube kanaal bijhouden. Je kan zien waar je kijkers het meest naar kijken en hoe ze bij jou kanaal terecht zijn gekomen. Als je weet dat je kijkers veel van je Facebook pagina afkomen dan kan je hier op inspelen door je YouTube kanaal nog meer te promoten via Facebook.

 

In mijn blog van volgende week zal ik ingaan op het verhogen van de conversie van je website. Welke simpele trucjes/aanpassingen kunnen een grote invloed op je conversie hebben?

 

 



Over de Auteur

author

Rianne is een derdejaars bedrijfskunde student. In de vele projecten die zij in haar opleiding heeft uitgevoerd vond zij het marketing gedeelte altijd het meest interessant. Dit gaat zij nu toepassen in de praktijk. Op VrijdagAvond is zij vaak te vinden in de kroeg met haar vrienden. 


Reageren

comments powered by Disqus