9 dingen die je moet weten voordat je een website begint

door Joost Klein Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Een website is een must have voor elke startende ondernemer en uiteraard ook voor bestaande bedrijven die nog geen website hebben. Er zijn 9 dingen die je moet weten bij het maken of laten maken van een website. Ik ga ze hieronder voor je beschrijven.

Gebruik een simpel en eenvoudig ontwerp

undefinedHet is natuurlijk verleidelijk om heel veel toeters en bellen op je website te zetten maar bezoekers van je website hebben dit liever niet. Het doel van je website is niet om je bezoekers te imponeren met jouw design skills, maar je wilt de bezoekers iets laten doen, actie ondernemen zoals bellen voor een afspraak, iets kopen of inschrijven voor een nieuwsbrief. Te veel social media iconen, foto’s en veel onnodige informatie kan ervoor zorgen dat je site rommelig lijkt.

 

 

Begin met de vijf belangrijkste pagina’s

Als je nog niet zeker weet welke pagina’s je wilt opnemen op je website, begin dan met de vijf belangrijkste pagina’s. Deze pagina’s zijn:

Startpagina
Voeg een prominente call to action knop toe en de primaire manier waarop je wilt dat de bezoekers contact met je opnemen. 
Over ons 
Deel waar jouw bedrijf over gaat, waarom je bent begonnen met je bedrijf en voeg foto’s toe van jezelf en van je personeel om vertrouwen te kweken. 
Producten en Diensten
Gedetailleerde beschrijvingen van wat je aanbiedt met foto's, prijzen, garantie en terugkeerbeleid.
Klanten ervaringen
Ervaringen van klanten met je bedrijf, citaten of recensies van tevrreden klanten doen het goed op je website. 
Contact
Telefoonnummers, openingstijden, locatie & kaart, e-mailadres maken je website betrouwbaarder.

Gebruik duidelijke actie knoppen

undefinedEen knop op je website zet bezoekers aan tot actie. Daarom ook wel "call to action knop" genoemd. Een duidelijke call to action knop helpt je om je verkopen te genereren omdat een knop duidelijkheid aangeeft wat je kunt verwachten op de website. De meest effectieve call to action knoppen hebben een duidelijk expliciet doel; probeer om bezoekers te vertellen wat je van ze wilt zoals: ‘’ bel ons voor een offerte’’ of ‘’bestel nu!’’

Zorg dat er inschrijfformulieren op je website staan

Door een contactformulier of aanmeldformulier voor bijvoorbeeld een online nieuwsbrief op je website te zetten kan je bezoekers motiveren contact op te nemen en kan je bestaande klanten opnieuw verleiden om een nieuwe dienst of product aan te vragen. Verleid je klanten om zich aan te melden door iets van waarde terug aan te bieden in ruil voor hun gegevens zoals bijvoorbeeld aanbiedingen, kortingen of bijvoorbeeld deskundig advies.

Investeer in afbeeldingen en foto’s

Zelfs op het internet zegt een foto meer dan duizend woorden. De sleutel is om je bezoekers zelfvertrouwen te geven over wat ze gaan kopen. Als je product foto’s te klein zijn, of er zijn niet genoeg foto’s van de producten die je aanbiedt, gaan de bezoekers van je website waarschijnlijk ergens anders kijken bij een concurrent die wel duidelijke foto’s laat zien. Zelfs als je budget niet groot is, zijn enkele professionele productfoto’s een musthave op je website.

Maak contact opnemen gemakkelijk

undefined

Zorg ervoor dat de bezoekers op je website gelijk in contact kunnen komen met jou. Toon je contactgegevens op je startpagina en maak gebruik van de call to action knop om contact op te nemen. Tevens is een Google Maps weergave op je site handig zodat uw bezoekers kunnen zien waar je gevestigd bent.

Voeg echte recensies toe

Recensies van klanten zijn heel belangrijk om je bezoekers meer vertrouwen te geven in wat je te bieden hebt. Als bezoekers kunnen lezen dat andere bedrijven en bezoekers positief zijn over jouw bedrijf zullen ze eerder overgaan tot een aankoop. Door het toevoegen van recensies van klanten vergroot je het vertrouwen van de bezoeker in je website en bedrijf.

Maak het zo persoonlijk mogelijk

undefinedEen pagina toevoegen met de titel: ‘’over ons’’ is veel belangrijker dan sommige mensen realiseren. Als een nieuwe bezoeker naar jouw website gaat krijg je de kans om een relatie op te bouwen met deze bezoekers en zo wederzijds vertrouwen creëren. Mensen willen zaken doen met mensen waarbij ze het gevoel krijgen dat ze diegene kennen en kunnen vertrouwen, dus deel wie je bent en schrijf over de passie voor je vak. Maak geen verkooppraatje van deze pagina maar maakt je website persoonlijker door je bezoekers te vertellen wie je bent waar je vandaan komt en hoe je jouw bedrijf bent begonnen, op deze pagina kan je ook je personeel voorstellen.

Word vrienden met Google!

En dan heb je een perfecte website....maar nog geen enkele bezoeker. Nu moet je zorgen dat je je websit optimaliseert voor zoekmachines. Zoekmachine optimalisatie zorgt ervoor dat zoekmachines zoals Google en Yahoo! uw website vinden. De zoekmachines rangschikken de website hoog in de zoekresultaten als je de website hebt geoptimaliseerd voor de juiste trefwoorden. Er zijn talloze artikelen over SEO en hoe je het kunt inzetten.

undefined



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij projectmanager en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en zoekmachineoptimalisatie. Op VrijdagAvond gaat hij vaak even een pint Guinness halen in zijn favoriete Irish pub.


Reageren

comments powered by Disqus