Advertentie extenties, maak je advertentie groter

door Tom Kisteman Online Marketing Stagiair

Gepost op 03-01-2017

In het vorige blog heb je geleerd hoe je jouw campagne in één lijn inricht. In dit blog leer je hoe jouw advertenties meer ruimte kunnen innemen in de zoekresultaten. Door extensies te gebruiken wordt jouw advertentie groter, wanneer de extensies getoond worden. Een extensies voegt extra informatie toe aan de advertentie. Daardoor heeft de zoeker meer opties, en neemt jouw advertentie meer ruimte in. Niet alle extensies worden altijd weergegeven. Google berekent welke extensies waarschijnlijk meer klikken opleveren, en geeft die extensies weer. Je advertentie concurreert daarin met andere advertenties, hoe goed je advertentie is onder andere bepalend voor je advertentiepositie. De advertentiepositie is weer bepalend voor het aantal extensies dat wordt weergegeven. Om daar gebruik van te kunnen maken stel je eerst de extensies in. Extensies kosten niks extra´s, Ze zijn onderdeel van de advertentie en je betaald alleen als erop geklikt wordt. In dit blog leer je welke extensies er zijn hoe je ze instelt. Eerst een lijst met veel voorkomende extensies.

  • Extensies voor sitelink
  • Highlight extensies
  • Oproepextensies
  • Locatie-extensies
  • Prijsextensies
  • App-extensies
  • Recensies extensies

Extensies instellen

Extensies kunnen op campagne-niveau en op advertentiegroep-niveau ingesteld worden. In de meeste gevallen is het voldoende om de extensies in te stellen per campagne.

De manier om de verschillende extensies toe te voegen werkt vrijwel altijd hetzelfde. Eerst ga je naar de extensie die je wilt instellen en vervolgens vul je de benodigde gegevens in. Ga in je Adwords account naar de campagne of de advertentiegroep waar je de extensies voor wilt instellen en klik op advertentie-extensies.

Daarna klik je op weergeven: en selecteer je de extensie die je wilt invoeren.

 

 

advertensie extensie knop

 

Extensies voor sitelinks

De extensies voor sitelinks bieden de zoeker de mogelijkheid om direct naar een specifieke pagina te gaan op jouw website. Sitelinks zijn makkelijk toe te voegen. Klik op ‘Weergeven:’ en selecteer extensies voor sitelinks.

sitelink extensie knop

 

Klik op ‘nieuw en vul de gegevens in. Daarna klik je op het pijltje naar rechts en als laatste op Opslaan. De extensie kan nu worden weergegeven.

Extra tips:

  • Je kunt makkelijk extra sitelinks toevoegen of de huidige sitelinks aanpassen.
  • Je raakt prestatiegegevens niet kwijt als je sitelinks aanpast.
  • Je kunt sitelinks ook plannen, wanneer je bijvoorbeeld een tijdelijke actie hebt lopen.

Hieronder een voorbeeld van highlight extensies.

voorbeeld sitelink extensie

Highlight extensies

Highlight extensies laten zien wat jouw USP’s (unique selling points) zijn of wat potentiële klanten kunnen op jouw website of met jouw product. Door highlight extensies wordt jouw advertentie groter en opvallender.

Highlight extensies:

highlight extensie voorbeeld

Oproepextensies

Oproepextensies geven een telefoonnummer weer bij de advertentie. Zoekers kunnen rechtstreeks op het nummer klikken en jouw bedrijf bellen. Ga naar Weergeven: Oproepextensies klik op +nieuw en vul een telefoonnummer in. Vergeet niet op de dubbele pijltjes te klikken zodat de extensie in de rechter lijst komt te staan, klik daarna op Opslaan.

oproepextensie maken

Ook voor oproepextensies geldt je betaald alleen als er op de extensie geklikt wordt.

Locatie-extensies

Locatie-extensies zijn erg belangrijk, Google claimt namelijk dat ongeveer 50% van de mobiele zoekers dezelfde dag nog een aankoop doet.

Jouw locatie wordt weergeven bij jouw advertentie als je een locatie-extensie toevoegt. Om een locatie-extensie toe te voegen heb je een Google Mijn Bedrijf account nodig. Ga naar https://www.google.nl/business/ om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Heb je dat gedaan, dan kun je dat account koppelen aan je Adwords account. Nadat de koppeling gemaakt is kan je locatie-extensies toevoegen aan je advertenties.

Prijsextensies

Prijsextensies laten zoekers meteen zien wat een product kost, wat de naam van een product is en geven een korte omschrijving van een product. Klikt een zoeker op een het product dat hem bevalt dan gaat hij rechtstreeks naar dat product op jouw website. Daarmee creëer je een heel kort route van zoeken naar kopen.

Recensies extensies

Laat zoekers zien wat jouw klanten van jou vinden. Neem één op één de tekst over van de recensie of verwoord de recensie zelf ook anders. Zolang de recensie gelinkt is naar de gepubliceerde versie kan je die gebruiken om jouw advertenties uit  maar gelinkt is naar de gepubliceerde recensie.

Doel van extensies

Al deze extensies stel je in om meer aandacht naar jouw advertentie te leiden. Het kan voorkomen dat weinig extensies of zelfs geen extensies worden weergegeven. Dan zijn advertenties van jouw concurrenten relevanter voor de gedane zoekopdracht. Daarom is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante extensies toe te voegen. Het komt namelijk voor dat een advertentie relevanter is in een bepaald gebied, of dat een advertentie bij een iets andere zoekopdracht relevanter is. De extensies zullen de advertentiepositie dan positief beïnvloeden.

Volgende blog

In het volgende blog lees je hoe je een campagne kunt analyseren. Een campagne maken is niet genoeg, de campagne moet geoptimaliseerd worden. Maar voordat je dat kunt doen moet je weten waar je op moet letten.  

Uitbesteden

Heb je geen tijd om te leren hoe je een Adwords campagne instelt? Dan kan Vrijdagonline jou helpen. Ga naar https://vrijdagonline.nl/seo/adverteren-in-google of bel 085-4019161

Jouw mening

Laat mij weten wat je van dit blog vind, schrijf je reactie hieronder.

 



Over de Auteur

author

Tom zit in het 3e jaar van zijn studie Commerciele economie aan de Hanzehogeschool in Groningen. Voordat Tom zijn studie begon heeft hij enkele jaren gewerkt in diverse sales- en marketingfuncties. OpVrijdagAvond drinkt hij een borreltje na z'n shift bij Cafe Roezemoes


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus