Offerte aanvragen

Bestaat het nieuwe normaal?

Herkenbaar? Uit het leven van een ondernemer

Deel 6: Bestaat het nieuwe normaal?

 

In een gezamenlijk advies van planbureaus SCP, CPB en PBL (bron) staat dat we termen zoals ‘anderhalvemetersamenleving’ en het ‘nieuwe normaal’ los moeten laten. Want, schrijven ze, dat suggereert dat tijdelijke maatregelen een “permanent karakter” krijgen. Deze woorden krijgen dus geen vaste plek in onze dagelijkse vocabulaire. Maar het woord 'coronacrisis' krijgt dat voor de komende maanden (en jaren) wel. 

De gevolgen voor de samenleving en de economie zijn nog niet duidelijk, aangezien we net weer een beetje gestart zijn met z’n allen. Maar dat het een grote impact gaat hebben, is duidelijk.

 

Bij VrijdagOnline hield de crisis ons natuurlijk ook flink bezig. We schreven er zelfs een aantal blogposts over: ondernemen in crisistijd en wel of niet het roer omgooien. Ook over die onvermijdelijke tijd van bezinning hadden we iets te zeggen. Zo gaven we ondernemers tips voor het bepalen van een passende toekomstvisie en lieten we je weten hoe je een maatschappelijk verantwoorde ondernemer wordt.

Als het schrijven van deze blogposts ons iets heeft geleerd, is dat het nieuwe normaal toch wel een blijvend tintje heeft. Bij andere ondernemers zie je dat besef ook. Maar in hoeverre de behoefte van de samenleving blijvend veranderd is, is nu nog moeilijk te zeggen. Want tijdelijke veranderingen hoeven natuurlijk niet blijvend te zijn.

 

Er was in de periode van de intelligente lockdown bijvoorbeeld meer vraag naar lokale producten. Maar Nederland blijft qua land- en tuinbouwproducten voor het grootste gedeelte afhankelijk van export. De weg naar duurzame, lokale productie is nog lang (bron). Daarnaast was er ook veel aandacht voor het klimaat, omdat we met onze eigen ogen gezien hebben dat de lockdown wereldwijd effect heeft gehad op het milieu. De wereldwijde dagelijkse CO2 uitstoot is bijvoorbeeld gedaald (bron). Maar ook hier is het de vraag hoe we er na de crisis mee om zullen gaan. Zijn dit blijvende veranderingen? Gaan we er alles aan doen om de nieuwe inzichten toe te gaan passen? Of gaan we, nadat we de crisis ‘officieel’ beëindigd is, gewoon weer door op dezelfde voet? Want dat zou toch eeuwig zonde zijn.

 

Als internetbureau kunnen we dit natuurlijk niet voorspellen. En je denkt misschien: “waarom schrijven zij hier nou een blogpost over?”. But hear us out. Het nieuwe normaal is, hoe je het ook went of keert, een realiteit voor ons allemaal. De crisis heeft voor iedere ondernemer, klein of groot, impact op de dagelijkse bedrijfsvoering. Voor ons als ‘internetgoeroes’ heeft het bijvoorbeeld voor het besef gezorgd dat we ondernemers nog meer willen ondersteunen. Dat we samen gaan werken aan ambitieuze online doelstellingen. Want wij zijn trots dat we voor de ondernemers van vandaag en die van de toekomst werken.

Hoe we dit gaan aanpakken? Daar later meer over … Maar dat het groots wordt, dat is een ding dat zeker is. Daarom zijn we benieuwd naar jouw verhaal. Wat voor impact heeft de crisis op jouw onderneming gehad? Hoe zie je de toekomst van jouw bedrijf voor je? Wat kunnen wij voor jou betekenen? 

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus