Offerte aanvragen

Bloggen voor beginners

Bloggen voor beginners

 

Een blogpost over bloggen 📝 

Hoe meta kun je het krijgen? Een blogpost over bloggen? Alleen al daarom wilden we bij VrijdagOnline een keer een blogpost aan dit onderwerp wijden. Maar de belangrijkste reden is natuurlijk om jullie uit te leggen wat bloggen je op kan leveren. Tenminste, als je een beetje een lange adem hebt. Maar daar komen we later op terug.

Dus beschik je over die lange adem? Lees dan verder (en anders ook, want anders is het zo'n zonde). In deze blogpost geven we je namelijk een aantal handige tips & tricks op het gebied van zakelijk bloggen en leggen we je uit wat het je (op termijn) brengt.

 

Waarom men ooit begon met bloggen📣

Volgens Wikipedia - dus dat moeten we altijd met een korreltje zout nemen - begon het bloggen eind jaren negentig als een soort voortvloeisel van de online dagboeken. Online dagboeken zijn verhalen van mensen die (vaak) hun hele hebben en houden online delen met eenieder die het maar wil lezen. Een (web)blog is daar dus een variant op. In een blog deel je meestal bepaalde informatie van waarde met een selectief publiek. Dit hoeft dus niet perse meer informatie over je eigen leven te zijn. En dat is het specifieke thema van deze blogpost: zakelijk bloggen.

 

Zakelijk bloggen voor dummies 🙏

Zakelijk bloggen is er in vele vormen en maten. Een aantal veelgebruikte voorbeelden zijn:

  • blogs met tips & tricks (zoals deze)
  • blogs met aanvullende informatie bij een bepaalde dienst
  • blogs die gebruikt worden als nieuwsberichten
  • blogs met updates over het bedrijf
  • blogs die je meer laten weten over het dagelijkse reilen en zeilen binnen een bedrijf (persoonlijke blogs, soms ook aangevuld of vervangen door zakelijke vlogs)

Deze zakelijke blogs zijn vooral bedoeld om bij te dragen aan de sales van een bedrijf. Hoe leuk bloggen ook is, dat is uiteindelijk de ultieme motivatie voor bedrijven om te beginnen met bloggen. 

 

Waarom jij dus NU moet beginnen met bloggen 👏

Blogs dragen dus bij aan de sales. Zo worden blogs, net als webpagina’s, geïndexeerd en gerankt door Google. Je krijgt hiermee dus een bepaalde positie in de zoekresultaten van Google. En als je het goed doet, vergroot je hiermee de zichtbaarheid van je bedrijf. Net als met SEO richt je je hierbij op de organische zoekresultaten.

Vanaf dat moment werkt het bloggen eigenlijk als een katalysator: meer zichtbaarheid betekent meer mensen die op je website terechtkomen en daardoor meer potentiële leads die geïnteresseerd (kunnen) zijn in jouw diensten. Zelfs al zijn ze dat niet, dan onthouden ze een goed geschreven en unieke blogpost wel. En mocht er dan iemand in hun omgeving zijn die jouw diensten wel kan gebruiken … you know the rest.  

Zakelijk bloggen vergroot daarnaast ook het bereik op social media wanneer je deze blogs op je sociale platforms deelt. Zo bereik je misschien wel een doelgroep die jouw bedrijf via de reguliere resultaten nooit had gevonden, maar wel interesse in jouw bedrijf blijkt te hebben. Oftewel, bloggen kan jouw bedrijf veel opleveren.

 

Even snel een disclaimer tussendoor ⚠️⌛️

Maar bloggen kost je ook wat. We hadden het eerder over die lange adem hè. Die komt hier weer om de hoek kijken. Want die lange adem heb je hier, nog meer dan bij zoekmachineoptimalisatie, zeker nodig. Want de effecten die we eerder noemden ... die bereik je niet zomaar. Je bent niet 'ineens' een autoriteit op een bepaald gebied en Google rankt je daarom niet meteen hoog in de zoekresultaten. Ook garandeert een handjevol goede blogberichten geen bakken met leads. Kortom, Bloggen kost tijd. Tijd om die resultaten te zien en tijd die je er in moet steken.

Want veel werk, dat is het absoluut. Voordat je echt resultaten ziet moet je minstens een jaartje of twee wachten. En als je geluk hebt misschien één jaar. Hiermee willen we je natuurlijk niet afschrikken, maar vooral iets meegeven: denk er goed over na voordat je begint met zakelijk bloggen. En vooral: zorg dat er een werknemer beschikbaar is die met regelmaat wil bloggen, die het bloggen leuk vindt én ook nog eens goed kan schrijven✍️.

 

Tips & tricks voor het met bloggen 💡

Nog steeds enthousiast over zakelijk bloggen? Mooi, wij ook! Daarom hebben we de volgende tips voor je:

  • Identificeer een specifieke doelgroep (niet iedere klant zit te wachten op jouw zakelijke blogs).
  • Bepaal via een zoekwoordonderzoek waar jouw doelgroep op zoekt in Google.
  • Maak een lijst met mogelijke ontwerpen, zodat je nooit zonder inspiratie zit.
  • Maak verschillende thema’s aan binnen de blogsectie op je website.
  • Plaats je blogs onder één of meer van die thema’s, zodat ze gemakkelijk terug te vinden zijn.
  • Plaats er af en toe ook afbeeldingen bij (of emoji's bij gebrek aan😅).
  • Vraag feedback aan een aantal van je vaste klanten om te zien hoe de blogs vallen en of ze ook bevallen.
  • Evalueer om de paar maanden hoe het staat met het bereik van je blogs en wat je kan doen/veranderen om het bereik te vergroten.
  • Nodig verschillende collega's uit om eens een blog te schrijven over hun expertise of persoonlijke ervaringen bij jouw bedrijf. Zo bied je de lezers niet alleen een diversiteit aan onderwerpen, maar ook aan schrijfstijlen.

 

En zit je even zonder inspiratie? Dan kun je altijd nog een blog schrijven over (je ervaringen met) bloggen 😇

 

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Online kennismaken?
Klik hier