De 10 grootste webdesign fouten

door Joost Klein Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Een website is het visitekaartje van jouw bedrijf op het internet. Als dit visitekaartje fouten bevat of tot irritatie leidt, dan brengt dit veel schade toe aan jouw imago. Om te weten hoe je dit kunt voorkomen, moet je weten welke fouten tot de meeste frustratie leiden. Wij hebben voor dit artikel de 10 grootste fouten voor je verzameld. 

​1. De ‘back’ knop uitzetten

Het is mogelijk om de ‘back’ knop van de internetbrowser uit te schakelen. In plaats van dat de gebruiker terug gaat naar de vorige pagina die hij bezocht heeft, stuurt de ‘back’ knop de gebruiker door naar een nieuwe locatie, blijft hij hangen op de website of vult een nieuwe pop-up het scherm. Dit leidt echter alleen tot irritatie bij de gebruiker en zorgt ervoor dat hij nooit terug keert naar de website.

​2. Nieuw scherm openen

Als de gebruiker bij het aanklikken van elke link een nieuwe pagina opent in zijn browser, dan levert dit veel irritatie op. De computer wordt er trager van en het leidt tot verwarring bij de gebruiker. Nu elke internetbrowser de gebruiker de keuze geeft om zelf een nieuw tabblad te openen, kunnen ze zelf bepalen of ze meerdere pagina’s tegelijk willen openen.

​3. Geen contactgegevens op de website

Mensen willen graag de mogelijkheid hebben om contact op te nemen met het bedrijf waar ze een product van kopen. Dit wordt sterk bemoeilijkt als niet duidelijk staat aangegeven hoe dat kan. Het is daarom handig om de contactgegevens duidelijk zichtbaar te maken op elke pagina van jouw website.

​4. Niet werkende links

Er zijn weinig zaken zo frustrerend dan op een interessante link klikken en dan een 404-fout terug krijgen. “Pagina niet gevonden”. Voor veel mensen is dit een reden om geïrriteerd weg te klikken en niet meer terug te komen. Controleer wekelijks of alle links op jouw website nog werken. Niet werkende links zijn echter niet altijd te voorkomen, dus zet het e-mailadres van de webmaster neer op de 404-pagina zodat de gebruiker de mogelijkheid heeft om de fout door te geven.

5. Langzame laadtijden

De gemiddelde internetgebruiker wacht slechts vier seconden op een website voordat hij weer weg klikt. Als uw website er langer over duurt om te laden, dan is de kans erg klein dat men een product koopt of een dienst afneemt. Zorg er dus voor dat uw website snel laadt en dat de gebruikers niet wegklikken.

6. Oude informatie

De beste resultaten worden behaald als de site dagelijks wordt geüpdate met nieuwe informatie. Niets maakt een zo onprofessionele indruk als een site vol oude teksten die niet langer relevant zijn voor de gebruiker. 

​7. Slechte navigatie

Surfen op een website moet voor de internetgebruiker een makkelijke activiteit zijn. Zodra men moet zoeken of herhaaldelijk op de ‘back’ knop moet drukken om weer terug te keren naar een eerder bezochte pagina, dan is men sneller geneigd te vertrekken. Naar de site van jouw concurrent bijvoorbeeld.

​8. Teveel lettertypen en kleuren

De pagina’s op jouw website moeten een samenhangend en consistente uitstraling hebben, maar veel beginnende webbouwers maken de fout om de site te veranderen in samenraapsel van stijlen en kleuren. De gebruiker moet de indruk krijgen dat hij te maken heeft met een stabiele partij en niet met een hobbyist. Een eenduidig websiteontwerp straalt professionaliteit en betrouwbaarheid uit.

​9. Home links

Elke pagina op de website moet een makkelijk vindbare link bevatten naar de frontpagina. Waarom? Soms zullen gebruikers de URL van een pagina op uw site doorsturen naar familie of vrienden. Deze mensen willen na het bezoeken van de pagina meer informatie. Maar als ze vanaf die pagina niet terug kunnen naar de frontpagina, dan zullen ze de site weer verlaten. Plaats altijd een link naar de frontpagina op elke pagina en maak van uw logo (meestal linksboven geplaatst) een link naar de frontpagina.

10. Geen social media knoppen

Vrijwel elk bedrijf heeft een eigen Facebook pagina, anderen gebruiken Pinterest met borden vol foto’s en sommigen melden hun activiteiten op Twitter. Het punt is dat sociale media een blijvertje zijn en dat bedrijven ervan profiteren door er actief op te zijn. Vergeten om naar deze platforms te linken is een grote fout. Het gebruik van social media om reclame te maken voor uw bedrijf en klanten naar jouw website te brengen werkt alleen als het makkelijk is voor gebruikers om van het social mediaplatform naar uw site (en vice versa!) te gaan. Op deze manier kan je veel extra verkeer op jouw site krijgen.

Wil je er zeker van zijn dat jouw site niet bovenstaande fouten bevat? Bij VrijdagOnline maken wij alleen professionele sites die voldoen aan de eisen van de hedendaagse internetgebruiker. De websites die door ons worden ontworpen zijn gebruiksvriendelijk en hebben een betrouwbare uitstraling. Neem contact met ons op!



Over de Auteur

author

Joost heeft jarenlang gewerkt voor diverse (online) organisaties zoals KPN en VNU Media. Bij VrijdagOnline is hij projectmanager en houdt hij zich bezig met sales, online marketing en zoekmachineoptimalisatie. Op VrijdagAvond gaat hij vaak even een pint Guinness halen in zijn favoriete Irish pub.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus