De invloed van lettertypes op het gedrag van je bezoekers

door Bridget Hearn Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Wanneer je een product verkoopt of een dienst aanbiedt op jouw website wil je mensen die jouw site bezoeken overtuigen deze dienst of dit product aan te schaffen. Welk lettertype je gebruikt heeft invloed op het gedrag van je bezoeker. Wat werkt nu beter? Een tekst met een lettertype dat goed en snel leesbaar is, of een lettertype met een persoonlijkere uitstraling die je iets minder snel kunt lezen?

Voor beide valt wat te zeggen. Wanneer een website goede en snel leesbare teksten heeft zal de bezoeker sneller een positieve associatie met dat bedrijf krijgen. Websiteteksten met bijvoorbeeld handgeschreven lettertypes kunnen iets minder snel gelezen worden, maar doordat je er iets langer over doet om deze teksten te lezen, blijft de boodschap vaak wel beter hangen. Dit komt doordat verschillende lettertypes op verschillende manieren door je hersenen worden verwerkt.

 

undefinedOnbewuste invloed

Wanneer je een website bezoekt ben je niet bewust bezig met de leesbaarheid de tekst. Je denk niet: "Goh, wat leest deze tekst fijn" of "Wat mooi dat alles netjes uitgelijnd is". Alleen als je een tekst slecht kunt lezen, wordt je je bewust van de kwaliteit van de typografie en het belang ervan. Maar het feit dat je je er meestal niet bewust van bent, wil niet zeggen dat typografie geen invloed heeft op je handelen. Uit onderzoek is gebleken dat we positiever staan ten opzichte van bedrijfsnamen, merken en teksten die eenvoudig worden verwerkt in ons brein. Dit alles gebeurt onbewust, maar heeft allemaal wel een grote invloed op ons gedrag.

Arial versus handgeschreven lettertype

Onderzoekers Song en Schwarz deden 15 jaar geleden al onderzoek naar dit onderwerp. Zij lieten mensen een tekst lezen waarin een fitnessoefening werd uitgelegd. Eén groep mensen kreeg de tekst in een Arial lettertype en een andere groep kreeg dezelfde tekst in een handgeschreven lettertype. Nadat de deelnemers de tekst hadden gelezen moesten ze inschatten hoe lang ze over de beschreven fitnessoefening dachten te gaan doen. Opvallend was dat de mensen die de tekst in Arial hadden gelezen, gemiddeld dachten 8 minuten 12 seconden over de oefening te doen, terwijl de mensen die tekst in het handgeschreven lettertype hadden geschreven dachten 15 minuten en seconden over de oefening te gaan doen.

 

undefined

 

De mensen die de uitleg van de fitnessoefening in Arial hadden gelezen, dachten de oefening bijna een keer zo snel uit te voeren dan de mensen die het handgeschreven lettertype hadden gelezen. Het grote verschil tussen beide is hoe makkelijk leesbaar te tekst is. Arial is een makkelijk te lezen lettertype; dit zorgt voor ‘cognitive fluency’. De in Arial geschreven boodschap wordt makkelijk verwerkt, waardoor onze hersenen denken dat de oefening niet erg moeilijk is. Doordat het handgeschreven lettertype lastiger te verwerken is voor ons brein, wordt de ingeschatte tijd voor het uitvoeren van de oefening veel hoger. Ons brein denkt onbewust dat als het lastig is, het ook lastig uit te voeren zal zijn. Hierdoor valt de tijdinschatting hoger uit, omdat men zich bewuster is van alle verschillende onderdelen van de oefening die gedaan moet worden.

Kies een lettertype op basis van het doel van jouw site

Je zou nu kunnen denken: "Ik ga gewoon geen handgeschreven of andere bijondere lettertypes meer gebruiken", maar het is niet meteen gezegd dat dat de beste beslissing is. Uit een ander onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer we een tekst lezen in een lettertype dat nieuw voor ons is, de boodschap wel wat langzamer doordringt tot onze hersenen, maar dat de informatie wel langer blijft hangen.

Wat voor een lettertype je het beste kunt gebruiken voor je website hangt dus een beetje af van wat je wil bereiken met jouw site. Wil je dat mensen snel handelen, actie ondernemen of iets aanschaffen, dan is een "veilig" lettertype als Arial of Verdana het handigst, maar als je wilt dat jouw site vooral informatief of educatief is en je wil dat mensen de boodschap die je probeert over te brengen goed onthouden, kun je misschien beter een unieker of opvallender lettertype gebruiken.

 



Over de Auteur

author

Bridget heeft zich na haar studie geschiedenis gespecialiseerd in adwords, zoekmachine optimalisatie en social media. Ze vindt het een sport om zelfs de moeilijkste trefwoorden bovenaan in Google te krijgen. Op VrijdagAvond vindt ze het heerlijk om op de bank een filmpje te kijken.


Reageren

comments powered by Disqus