Offerte aanvragen

De nieuwe versie van Google Analytics

  • Home /
  • Weblog /
  • De nieuwe versie van Google Analytics

De nieuwe versie van Google Analytics

GA4: een korte uitleg

 

Er gaat dit jaar een hele hoop anders dan anders. Tenminste, dat horen we overal. En alsof dat nog niet genoeg was, besloot Google doodleuk om ook nog even een nieuwe versie van Google Analytics uit te rollen aan het einde van 2020. Thanks! Maar wat houdt een nieuwe versie van Google Analytics nou precies in? En waarom moest dat dit jaar gebeuren? Dat lees je in deze blogpost. Maar voordat we verder gaan moet je natuurlijk precies weten wat Google Analytics is en wat het voor je doet/kan doen. Dus ben je daar nog niet bekend mee of wil je je eigen kennis eerst even opfrissen? Dat kan! Check onze handige blogpost ‘Haal alles uit Google Analytics’.

 

Ben je weer helemaal bij? Mooi. Dan is het nu tijd om de nieuwste versie van Google Analytics uit te leggen.  Deze versie heet Google Analytics 4 (GA4) en brengt een grote verandering met zich mee. De reden voor het uitrollen van deze nieuwe versie wordt door Google zelf als volgt uitgelegd:

 

Google wil zich met GA4 meer richten op het verbeteren van de verhouding tussen investering en opbrengst. In marketingland noemen we dit ook wel de ROI (return on investment) of ROAS (return on advertising spend).

Heel simpel gezegd: Wanneer je 400 euro uitgeeft aan bijvoorbeeld een advertentie via Google Ads (de investering) en je krijgt er vervolgens een x aantal opdrachten voor terug die in totaal 1200 euro opbrengen, dan heb je een ROI van 300%.

 

De gegevens die Google Analytics verzamelt worden netjes bijgehouden per property. Een property is een website of app waarop je de Google Analytics code hebt geplaatst. In Google Analytics zie je vervolgens precies wat iedere bezoeker uitvoert op de website of app. Weer even een voorbeeld om het te verduidelijken. Stel, je hebt een eigen onderneming genaamd ‘Happy Gardening’. Je verkoopt allerlei artikelen voor het onderhouden van tuinen via je bestaande winkel, maar je hebt ook een website en een app. Op je website verkoop je een aantal van de artikelen die je ook in de winkel hebt liggen en via de app deel je handige tips en tricks met je doelgroep. Dan stel je één property in voor de website en één property voor de app. Zo registreer je via Google Analytics precies wat de bezoekers op de app én op de website uitspoken. Hier kun jij als ondernemer dan weer handig op inspringen.

 

Google noemt de huidige properties de Universal Analytics. Deze beschouwen ze als de ‘vorige generatie’ Analytics. De nieuwste Google Analytics (GA4) is zó nieuw dat je al je bestaande Universal Analytics properties over moet zetten naar de nieuwste versie. Je moet ze ‘upgraden’. Nadat je dat gedaan hebt, heb je dus twee versies van iedere property: de oude Universal Analytics property en de nieuwe GA4 property. Beide properties verzamelen data. Maar GA4 is anders ingericht en beschikt ook niet over de data uit je oude Universal Analytics.

 

Beide properties blijven voorlopig naast elkaar bestaan. Dit is haast noodzakelijk, omdat veel van de functies die je nog wel hebt in de Universal Analytics versie niet terugkomen in de GA4 versie. Dit komt door de vernieuwde focus van GA4, maar ook doordat GA4 nog niet ‘compleet’ is. Sterker nog, deze versie is nog in ontwikkeling. Zodra GA4 ‘af’ is weten we pas écht wat er allemaal anders is aan deze nieuwste Google Analytics. Behalve de veranderingen die nu al doorgevoerd zijn natuurlijk, want dat zijn er ook heel wat.

 

Wil je nu alvast bezig met de nieuwste versie van Google Analytics? Dan hebben we hier een handig artikel van Frankwatching met daarin een overzichtelijk stappenplan voor GA4.

En Google heeft zelf natuurlijk ook een GA4 handleiding voor het aanmaken van een nieuwe property.

 

We zijn erg benieuwd naar de bevindingen en hoe Google GA4 verder gaat uitrollen. We houden het in ieder geval voor je in de gaten!

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de online wereld beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: coördineren, redigeren en projectplannen schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Online kennismaken?
Klik hier