E-mail marketing klantvriendelijker maken

door Bridget Hearn Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Veel bedrijven sturen per mail nieuwsbrieven naar hun klanten. Het doel van een nieuwsbrief is voor de meeste bedrijven het verkopen van (nieuwe) producten. Dit is een logisch doel, want als bedrijf wil je je producten of diensten aan de man brengen. Toch is het niet goed om dit als uitgangspunt te nemen voor je nieuwsbrief.

Wat wil de klant?

Een grote fout die veel bedrijven maken bij het schrijven van nieuwsbrieven is dat ze denken: Wat kan het mij opleveren? Een nieuwsbrief moet gericht zijn op de interesses van de klant.  Het woord zegt het al, het is een nieuwsbrief. Er moet dus nieuws in staan, informatie waar de klant wat aan heeft.

Kennis overbrengen en tips geven

undefinedDoor stukken te schrijven waar klanten echt wat van kunnen leren, presenteer je jezelf ook als een specialist. Op die manier krijg je ook meer autoriteit. Mensen kunnen waardevolle dingen van je leren en dat wekt ontzag. Geef mensen ook tips. Hoe kunnen ze bepaalde producten het beste gebruiken of welke andere handige dingen kunnen ze er nog mee? Hierdoor krijgen mensen een positieve associatie met je nieuwsbrief en zullen ze ook welwillender zijn om (nieuwe) producten of diensten van je af te nemen.

Gebruik geen no-reply adres

Een no-reply e-mailadres kan een heel negatief effect hebben op mensen. Je zegt in feite: Hier heb je wat leuke informatie, maar MAIL ONS ALSJEBLIEFT NIET TERUG! Dit komt heel onpersoonlijk over en je loopt dialogen met de klanten mis. Mensen kunnen vragen hebben over de nieuwsbrief en als de nieuwsbrief vanuit een ontvanger wordt verstuurd kunnen ze deze ook direct aan de zender stellen. Dit zorgt voor klantenbinding en kan leiden tot meer verkoop van producten en diensten. 

undefinedNieuws op maat

Klanten willen graag nieuws ontvangen over producten of diensten waar ze zelf echt iets aan hebben. Een klant die bij u producten voor de tuin heeft aangeschaft is misschien niet zo geïnteresseerd in producten voor de keuken. Het is daarom aan te raden om nieuwsbrieven die over specifieke onderwerpen gaan, niet naar al uw klanten te sturen. Het is slimmer om deze alleen te sturen naar mensen waarvan u weet dat ze affiniteit hebben met deze producten. Maak categorieën aan waarin je verschillende soorten nieuwsbrieven kunt onderverdelen. 

Wat te doen

Wat zijn nu de belangrijkste dingen die u moet doen om uw nieuwsbrief klantvriendelijker te maken?

1. Denk vanuit de klant, welke informatie is leuk en interessant voor de klant om te lezen?
2. Breng waardevolle kennis over aan je klanten en geef hen tips.
3. Houd het persoonlijk en gebruik geen no-reply e-mailadres.
4. Maak categorieën aan voor verschillende soorten nieuwsbrieven. Zorg dat de informatie in de nieuwsbrief ook aansluit op de interesses van de ontvanger.

Nog geen nieuwsbrief?

Verstuur je nog geen nieuwsbrieven, maar wil je dat wel gaan doen, dan kunt je bij VrijdagOnline een Nieuwsbriefmodule aanschaffen. Dit is een zeer professioneel nieuwsbriefsysteem dat wordt gekoppeld met je website. Hiermee kunnen bezoekers zich via je website inschrijven voor de nieuwsbrief.



Over de Auteur

author

Bridget heeft zich na haar studie geschiedenis gespecialiseerd in adwords, zoekmachine optimalisatie en social media. Ze vindt het een sport om zelfs de moeilijkste trefwoorden bovenaan in Google te krijgen. Op VrijdagAvond vindt ze het heerlijk om op de bank een filmpje te kijken.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus