Offerte aanvragen

Haal alles uit Google Analytics

Serie: Online software gadgets en tools voor op kantoor

Deel 5: Haal alles uit Google Analytics 

 

De wondere wereld van Google

Google is meer dan een allesoverheersende en wereldwijde zoekmachine. Google biedt je een advertentieplatform (Ads), mailomgeving (Gmail), routekaarten (Maps), bedrijfsinformatie (My Business) en nog veel meer. De Google tool die we vandaag onder de loep nemen is Google Analytics. Google Analytics verzamelt de statistieken van jouw website (of webshop of app) op één plek. Het is een handige tool die je als ondernemer meer inzicht geeft in het gedrag van je bezoekers. Zo laat Google Analytics je zien via welk platform ze jouw website hebben gevonden, hoe lang ze op bepaalde pagina’s blijven hangen en hoe snel ze jouw website weer verlaten.

Maar de crux van Google Analytics is dat je vervolgens ook iets met deze informatie moet doen. Anders blijven het  losse stukjes informatie. Analytics laat je precies zien wat er wel en niet werkt op jouw website door je (meer) inzicht te geven in je doelgroep. Hier kun jij vervolgens handig op inspelen door een bijpassende Google Ads campagne op te zetten of bepaalde onderdelen van je website aan te passen. Het geeft je gelegenheid om te leren, dus pak deze aan.

 

Hoe begin je met Google Analytics? 

We gaan er voor het gemak vanuit dat je al een Google Analytics account hebt. Zo niet, klik dan op de volgende uitleg van Google over het aanmaken van een account en daarna op deze uitleg over de Javascript code die je op je website plaatst. Met deze code kan Google Analytics beginnen met het verzamelen van alle relevante gegevens.

Hoe haal je het meeste uit je Google Analytics account? Door te weten waar de, voor jou relevante, informatie staat. Google Analytics brengt alle verzamelde informatie onder in vier categorieën: 

  • Doelgroep: de mensen die jouw website bezoeken
  • Acquisitie: waar deze mensen vandaan komen (bv. via een link op een andere website, de zoekresultaten van Google of een ander platform zoals YouTube)
  • Gedrag: wat deze mensen vervolgens doen op jouw website 
  • Doelen: wanneer deze mensen een bepaalde actie uitvoeren die jij van tevoren als doel hebt ingesteld

Google Analytics maakt voor iedere categorie rapporten met informatie. We zullen je per categorie laten weten wat je met deze informatie kunt doen. 

 

Doelgroep

Hier krijg je alle informatie over de mensen die jouw website bezoeken. Zo vind je onder het kopje ‘demografie’ de leeftijd en het geslacht van je bezoekers. Dit kan nog wel eens voor verrassende inzichten zorgen. Bijvoorbeeld wanneer jij met jouw website vooral mannen tussen de 35-44 wil aanspreken, maar je Analytics gegevens laten zien dat vooral vrouwen tussen de 18-24 jouw website bezoeken. Dan doe je of iets niet helemaal goed OF het kan je aan het denken zetten over de doelgroep die interesse heeft in jouw product/dienst/etc.

Ook vind je in deze categorie onder andere de affiniteiten van je bezoekers (‘interesses’), de browser waarin ze jouw website bezoeken (‘technologie’), het apparaat waarmee ze dit doen (‘mobiel’) en hoe vaak ze terugkeren naar jouw website (‘gedrag’). Al deze informatie helpt je met het bepalen van je target audience, je buyer persona, de content die je plaatst, de keuze voor bepaalde social media kanalen en veel meer. 

 

Acquisitie 

In de categorie acquisitie vind je meer informatie over interactie van jouw bezoekers met je communicatiekanalen. Dit kunnen je sociale media kanalen zijn (‘sociaal’) of je Google Ads campagnes (‘Google Ads’). Ook zie je hier hoe die mensen op jouw website terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld via organische (gratis) zoekopdrachten, betaalde zoekopdrachten (advertenties), direct, via een social media kanaal of via een andere website.

Ook deze informatie helpt je met het beoordelen van de gekozen strategie voor het bereiken van (potentiële) klanten. Steek je veel tijd in betaalde advertenties, maar realiseren die maar weinig bezoekers/conversies? Dan moet je deze nog eens goed gaan bekijken met behulp van de doelgroep informatie. Of de tekst van je advertentie sluit niet goed aan op de landingspagina, waardoor mensen niet de informatie krijgen die ze verwachten. 

We raden je aan je Google Ads account te koppelen met Google Analytics, zodat je die gegevens ook kan gebruiken.

 

Gedrag 

Deze categorie toont je, onder andere, meer informatie over je webpagina’s. Deze pagina's worden beoordeeld op basis van het aantal bezoeken en de activiteit die er plaatsvindt. Zo zie je hoe vaak een pagina weergeven wordt, de gemiddelde tijd die mensen op een pagina spenderen, de instappunten (hoe vaak mensen op je website terecht kwamen via een bepaalde pagina) en het bouncepercentage.

Het bouncepercentage laat je zien hoe vaak mensen op je website terechtkomen en vervolgens weer weg klikken (bouncen). Op dat moment hebben ze maar één pagina bekeken en daarna besloten om weg te gaan. Daarnaast zie je onder het kopje ‘sitesnelheid’ hoe snel jouw website laadt per browser. Dat kan soms ook een hogere bouncepercentage veroorzaken, omdat mensen nou eenmaal niet houden van wachten.

 

Doelen 

De doelen vormen een belangrijk onderdeel van Analytics. Deze doelen moet je eerst zelf instellen. Dit doe je door de volgende stappen te doorlopen: beheerder (het tandwieltje linksonder) > weergave (de derde kolom) > doelen > nieuw doel aanmaken. Hier vind je meer informatie over het instellen van het doelen.

Om het je gemakkelijk te maken heeft Google Analytics zelf al een aantal doelen aangemaakt. Deze hoef je alleen nog maar aan te klikken (één voor één). Door doelen in te stellen kun je meten hoe vaak mensen zich inschrijven voor een nieuwsbrief, een aankoop doen of een andere gewenste actie uitvoeren. Houd je deze informatie actief bij, dan zie je over een langere tijdsperiode precies hoe vaak je bezoekers deze acties uitvoeren. Doen de bezoekers niet wat jij wil dat ze doen of doen ze dit niet vaak genoeg? Gebruik dan de informatie uit de overige categorieën om te zien waar het wringt.

 

Verder met Google Analytics

Deze basis heb je nu onder de knie. Want er komt heel wat kijken bij het analyseren van Google Analytics gegevens. Heb je hier misschien hulp bij nodig? Geen nood, wij staan voor je klaar. 

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.