Hoe kan ik mijn bezoekers psychologisch overtuigen?

door Bridget Hearn Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Door middel van SEO en Adwords advertenties kun je veel bezoekers naar je site toe krijgen, maar hoe zorg je er nu voor dat wanneer ze op jouw site zijn, ze ook daadwerkelijk iets aanschaffen? Door ze psychologisch te overtuigen. Lees hier hoe!

Beperk het aantal keuzes

undefinedHoe meer keuze, hoe beter. Dat is vaak hoe marketeers, maar ook hoe consumenten denken, maar is dit wel echt zo? Uit onderzoek is gebleken dat bezoekers bij teveel keuze bevriezen en helemaal geen keuze meer maken. Dr. Iyengar zette een onderzoek op waarin ze in winkels tafels met potten jam erop zette. Op de ene tafel zette ze 6 potten jam en op de andere tafel 24. Wat bleek? Meer mensen stopten bij de tafel met 24 potten om te proeven (60%), slechts 40% van de bezoekers stopte bij de tafel met 6 potten. Het aantal mensen dat echter een pot jam van de tafel van 24 kocht was slecht 3%, terwijl 30% een pot jam van de tafel van 6 koos. Dit onderzoek laat zien dat een beperktere keuze tot meer conversies kan leiden.

 

Referenties

Bij het maken van een keuze om een product wel of niet aan te schaffen willen mensen graag de meningen van anderen horen. Des te meer referenties er op je site staan, des te beter is de indruk die je op je bezoekers maakt. Zeker referenties van leeftijdsgenoten hebben veel invloed. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat deze meer invloed hebben dan de meningen van experts.

undefinedSchaarsheid

Wanneer je het op je site doet voorkomen dat een bezoeker nog maar een paar dagen heeft om tickets te boeken of dat er nog slechts 3 producten beschikbaar zijn, zijn mensen sneller geneigd een aanschaf te doen. Ze zijn namelijk bang dat het straks anders te laat is. Mensen zijn heel bang om dingen te verliezen en daarom werkt dit zo goed.

Eten, seks, gevaar

Het menselijk brein wordt sneller tot actie getriggerd als je op jouw site eten, seks of gevaar in een boodschap verwerkt, Kijk hier wel mee uit! Deze onderwerpen lenen zich lang niet voor alle sites. Het moet wel binnen je branche passen. 

Voorbeelden
Wanneer u bijvoorbeeld een massagepraktijk hebt, kunt u op uw website aangeven dat men bij veel stress en spanning moet zorgen voor ontspanning (door bijvoorbeeld regelmatig een massage te nemen), omdat anders het gevaar zou kunnen zijn dat men in een burn-out terrecht komt en dan nog verder van huis is.

Wanneer u trainingsbureau heeft waarbij u medewerkers van uw klant traint in verkooptechnieken, kunt u op uw website aangeven dat wanneer deze medewerkers te lang geen (opfris)cursus sales hebben gehad, het gevaar bestaat dat ze onbewust onbekwaam worden en daardoor omzet laten liggen.

Verwerking van hersenen

Het is goed om foto's van mensen op je website te gebruiken. Dit maakt een persoonlijke indruk. Het menselijk brein focust zich ook op gezichten. Zorg wel dat de mensen op jouw foto's in de lens kijken. Hierdoor registreren hersenen de foto's beter. Ook is het bewezen dat je hersenen berichten en teksten beter onthouden als ze in verhalende vorm worden geschreven.



Over de Auteur

author

Bridget heeft zich na haar studie geschiedenis gespecialiseerd in adwords, zoekmachine optimalisatie en social media. Ze vindt het een sport om zelfs de moeilijkste trefwoorden bovenaan in Google te krijgen. Op VrijdagAvond vindt ze het heerlijk om op de bank een filmpje te kijken.


Reageren

comments powered by Disqus