Offerte aanvragen

Hoe overtuig je een websitebezoeker in 5 stappen?

  • Home /
  • Weblog /
  • Hoe overtuig je een websitebezoeker in 5 stappen?

Hoe overtuig je een websitebezoeker in 5 stappen?

 

Er zijn al ontiegelijk veel artikelen/blogs geschreven over het overtuigen van websitebezoekers. Maar we misten bij VrijdagOnline nog een artikel dat het allemaal samenvat voor de lezer. Zodat jij niet eerst twintig artikelen moet lezen voordat het je duidelijk is.

Daarom hebben wij dat artikel geschreven. We geven je vijf duidelijke stappen in begrijpelijke taal. Met opties voor verdieping (in de vorm van andere blogposts of tools), maar alleen als je dat zelf wilt.

En je weet dat wat wij hier zeggen werkt, want je hebt tenslotte deze blogpost ook gevonden!

 

Stap 1. De zoekmachine 📢

Een websitebezoeker overtuigen begint al in de zoekmachine. Want daar zoekt een potentiële klant naar diensten zoals die van jou. Deze potentiële klant kent jouw bedrijf waarschijnlijk nog niet, dus zoekt hij/zij via een algemene zoekopdracht naar een bepaalde dienst. Meestal betreft het een oplossing voor een probleem dat deze potentiële klant niet op kan lossen. Een die oplossing ... die kan jij bieden! Dus je moet zorgen dat je zichtbaar bent in de resultaten van die zoekopdracht.

Vaak zeggen mensen: “maar al mijn klanten komen via mond-tot-mond reclame binnen". Dat kan kloppen. Maar geloof ons maar: (positieve) online zichtbaarheid is in deze tijd echt niet meer weg te denken wanneer je als bedrijf klanten wil blijven houden én nieuwe wil aantrekken.

Die zichtbaarheid bereik je met zoekmachineoptimalisatie (SEO of SEA). Weet je nog niet wat we hiermee bedoelen? Lees dan onze blogpost over SEO of de blogpost vol met SEA tips voor ondernemers. Met SEO en/of SEA zorg je ervoor dat die potentiële klant jouw website in de zoekmachine ziet en de link van jouw website aanklikt. Wil je weten welke zoekwoorden/termen geschikt zijn voor jouw bedrijf en waarmee je hoog scoort in Google? Gebruik dan voor SEO de Ubersuggest tool van Neil Patel. En voor SEA de handige Google Chrome plug-in WMS Everywhere.

Met deze stap maak je van de zoeker een websitebezoeker. De rest van de stappen gaan over hoe je die potentiële klant op jouw website houdt èn hoe je hem/haar écht kan overtuigen.

 

Stap 2. Snel, sneller, snelst ⚡

Nu die websitebezoeker op jouw website is, moet je die bezoeker daar zien te houden. Dit doe je met een goedwerkende website. En dan bedoelen we een website die snel laadt op mobiel en op de desktop, want anders is die websitebezoeker zo weer weg. Dit geldt ook voor alle de interne links waar de bezoeker op kan klikken. Je kunt de laadsnelheid van webpagina’s checken via tools zoals Google Pagespeed, Pingdom of GT Metrix. Doe dit regelmatig, want wanneer je iets nieuws toevoegt op een pagina (bijvoorbeeld een afbeelding) kan de laadsnelheid veranderen.

 

Stap 3. Functioneel design 🔥 🖥️

Deze stap ligt in het verlengde van stap 2. Een website die traag laadt, schrikt een bezoeker af. Maar het design van een website is minstens zo belangrijk. En dan hebben we het niet alleen over het uiterlijk vertoon. Een flitsend webdesign maakt al snel een bepaald gevoel los bij een websitebezoeker en dat kan helpen in het overtuigen te kiezen voor jouw diensten. Maar we vragen je naar meer dan alleen ‘mooi’ te kijken. Een website met een functioneel design voldoet o.a. aan de volgende eisen:

 

  • Een duidelijk en overzichtelijk menu, zodat de websitebezoeker meteen kan vinden waar hij/zij naar op zoek is
  • Responsive design; design dat zich aanpast aan het scherm waarop je het bekijkt. Het moet dus geschikt zijn voor mobiel en desktop.
  • Boven de vouw (voordat je naar beneden scrolt) moet de websitebezoeker een goed idee krijgen van jouw bedrijf. Vind je duurzaamheid bijvoorbeeld belangrijk (want je levert zonnepanelen), dat moet dat in één oogopslag duidelijk zijn voor de websitebezoeker.

Wil je voorbeelden zien van websites die dit goed op orde hebben? Ga dan eens naar die van de ASN bank, Greetz of Oxfam Novib.

 

Stap 4. De inhoud 📚

Nu je de websitebezoeker nog niet weggejaagd hebt door trage laadtijden, onoverzichtelijke webpagina’s en andere conversiekillers (redenen dat mensen niet op je website blijven en/of geen aankoop doen) kan het overtuigen beginnen! Dit doe je onder andere met het design. Door bewust te kiezen voor een bepaalde kleurstelling geef je meteen al een bepaalde indruk. Zo kiezen klanten vaak voor blauw, omdat dat de bezoeker een betrouwbaar gevoel geeft over het bedrijf. Dit geldt ook voor de afbeeldingen die je gebruikt. Dus hier moet je goed over nadenken.

Daarnaast zijn CTA’s (oproep tot het ondernemen van actie, bijvoorbeeld contact opnemen of een formulier invullen) erg belangrijk. En dan komen we meteen bij een ander belangrijk onderdeel van de inhoud: goede teksten. Want daarmee overtuig je de websitebezoeker van jouw kwaliteiten. Saaie standaard teksten zoals “welkom op onze website” of “bij ons ben je aan het juiste adres” kunnen niet meer. Verzin eens wat nieuws! Lees onze blog over het effect van goede teksten maar eens. Dan weet je meteen waarom die teksten zo belangrijk zijn.

Want laat je een websitebezoeker bij aankomst focussen op een bepaalde boodschap - bijvoorbeeld waarom een bepaalde dienst de oplossing biedt voor een probleem - dan geef je die boodschap veel betekenis [bron, p.33-36].

De boodschap van deze stap is: zorg dat de inhoud klopt. Zo laat je de websitebezoeker uiteindelijk overgaan tot een aankoop, zonder dat deze zich daardoor gedwongen voelde. Het is hun eigen beslissing, maar jij hebt ze 'een handje geholpen'.

 

Stap 5. Aanvullende acties die je kunt ondernemen 🏆

Wil je nu écht goed aan de slag met dat overtuigen? Dan moeten de randzaken ook kloppen. Denk bijvoorbeeld aan je zichtbaarheid op social media. Want ook al krijg je niet veel likes of heb je weinig volgers, het is toch iets waar potentiële klanten naar kijken. Het kán een overtuigende factor zijn in het beslissingsproces. Vraag daarnaast ook altijd aan tevreden klanten of ze een recensie achterlaten via Google. Niets is zo vervelend als een 1-ster recensie die potentiële klanten doet denken dat jouw bedrijf geen goede keuze is. Kortom, zorg dat alles buiten je website ook klopt.

 

Mis je nog iets in dit stappenplan of wil je hulp bij het overtuigen van die websitebezoekers? Neem dan gerust contact met ons op (zie je -> een CTA!). Wij helpen je graag verder.

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.