Offerte aanvragen

Hoe zit het met jouw toekomstvisie?

  • Home /
  • Weblog /
  • Hoe zit het met jouw toekomstvisie?

Serie: Herkenbaar? Uit het leven van een ondernemer

Deel 2: Hoe zit het met jouw toekomstvisie? 

 

De wereld verandert. Jij verandert. Alles om je heen verandert. Continu. Als ondernemer is jouw bedrijf aan diezelfde verandering onderhevig. Misschien ben je jaren geleden in je eentje begonnen, maar werk je nu met een volwaardig team. Of besloot je je te richten op Nederland, maar lonkt nu het buitenlandse avontuur. Wellicht heb je net een familiebedrijf overgenomen en wil je nu een hele andere koers gaan varen.

Eens in de zoveel tijd zul je na moeten denken over die koers, die visie. Past de manier waarop je jouw bedrijf in de markt zet nog bij die visie? Wat is je visie eigenlijk? Want wat maakt jou nou zo uniek in een wereld vol ondernemers met ludieke ideeën en oplossingen?

 

Ontbreekt het je aan een toekomstvisie, dan kan het in die toekomst nog wel eens lastig voor je worden. Zonder helder plan en een flink aantal duidelijke stappen om daar te komen, kom je helemaal nergens. Maar hoe zorg je ervoor dat je die toekomstvisie op papier kan zetten?

Dat is een vraag waar we hier intern ook vaak over discussiëren. Want inmiddels bestaan we alweer tien jaar. Hoe we ooit begonnen past nu niet echt meer bij waar we naartoe willen. Dus wij gaan hier niet beweren een pasklare oplossing voor je te hebben. Wel hebben we een aantal tips om de discussie binnen jouw eigen bedrijf aan te wakkeren.

 

Allereerst een klanttevredenheidsonderzoek. Zijn je klanten tevreden over wat jij hen biedt? Of verwachten ze inmiddels veel meer van je? Vraag ze waarom ze voor jou gekozen hebben en wat volgens hen jouw USP is. Bevallen de resultaten van dit onderzoek je niet, dan kan dit aan twee dingen liggen. Ding 1: Je loopt achter qua ontwikkeling. Ding 2: Het zijn niet langer de klanten die jij wilt bedienen.

Ten tweede een brainstormsessie met (een aantal van) je medewerkers. Vraag ze naar de USP van jouw bedrijf. Waar staat jouw bedrijf volgens hen voor? Vraag ze waarom ze juist voor jou zijn gaan werken en hoe ze hun eigen toekomst binnen jouw bedrijf zien. Vraag ze naar hun eigen ideeën en visie. Niet alleen krijg je zo meer informatie over de tevredenheid van je medewerkers, maar hier kunnen waardevolle inzichten en plannen uit voortkomen.

Als laatste een goed gesprek met jezelf. Waar wil jij heen met je bedrijf? Wil je over tien of twintig jaar nog steeds hetzelfde doen? Ben je nog gelukkig? Is het de tijd waard die je mist met je gezin en je vrienden? De tijd die je ongetwijfeld te kort komt door laat door te werken, in je vrije tijd de computer aan te zetten en continu bereikbaar te zijn voor je (potentiële) klanten. Want als jijzelf niet gelukkig (meer) bent, presteer je dan nog op het toppen van je kunnen?

 

Deze drie stappen helpen je alvast een eindje op weg. Het slingert een discussie aan die een frisse wind door jouw bedrijf laat waaien. Daarna is het aan jou om de vervolgstappen uit te zetten. We zijn benieuwd: past jouw toekomstvisie nog bij jouw bedrijf?

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.