In 6 stappen je naamsbekendheid vergroten m.b.v. kleur

door Suwen van der Mast Stagiair Online Marketing

Gepost op 15-03-2016

Dankzij de kracht van kleur kan je mensen - zonder dat ze het doorhebben - beïnvloeden en het koopgedrag van de consument zo aansturen dat ze het gewenste resultaat uitvoeren. Ben jij benieuwd hoe je dit kan bereiken in 6 stappen? lees dan snel verder!

De kracht van kleur

Onderschat de kracht van kleur niet. Uit een onderzoek van Xerox Corporation in 2003 werden namelijk de volgende conclusie getrokken:

Ruim 80- 90 % is er namelijk van overtuigd dat kleur;

  • Beeld geeft van de kwaliteit;
  • Helpt bij het aantrekken van nieuwe klanten;
  • Er voor zorgt dat klanten presentaties en documenten beter herinneren door kleurgebruik;
  • Meer succesvol laat blijken (en naar klanten toe);
  • Hen een concurrentievoordeel geeft;

En dat is precies hoe wij er ook over denken. Dit alles wil jij toch ook uitstralen met je bedrijf? In de volgende 6 stappen leggen wij uit hoe.

Stap 1. Testen, testen en testen

Test je huisstijl eens uit bij je omgeving en huidige klanten. Vraag welke associaties de kleuren van jouw huisstijl bij hun oproept. Wie weet wat er uit komt. Misschien heb je het nu hartstikke goed voor elkaar. Zo niet? Dan is er tijd voor verandering en kan je doorgaan naar stap 2.

Stap 2. Onderzoek: Huisstijl beoogde doelgroep.

Voordat je jouw huisstijl laat ontwerpen is het verstandig om eerst eens onderzoek te doen naar jouw beoogde doelgroep en wat jij van ze wilt. Wil je ze tot kopen aanzetten, adviseren of hoef je eigenlijk helemaal niks van ze. Daarnaast is ook uit onderzoek van studenten van de ‘University of Loyola, Maryland study’, gebleken dat kleur de naamsbekendheid van een merk met maximaal 80% verhoogt. Dus nuttig is het zeker om onderzoek te doen voor dé perfecte kleur.

Stap 3. Kies de perfecte kleur uit

Er zijn tegenwoordig zoveel kleuren. Hieronder de 8 bekendste kleuren.

  • Geel (Optimistisch en jeugdig): Vaak gebruikt om aandacht te trekken (window shoppers)
  • Rood (Energie): Wordt vaak gebruikt tijdens uitverkoop en kortingen.
  • Blauw (Rust en vertrouwen): Vaak gebruikt door banken en bedrijven.
  • Groen (Rijkdom): Geeft ook vaak een relaxe of duurzame uitstraling.
  • Oranje (Agressief): Vaak ook gebruikt voor call- to- action: aanmelden, kopen of verkopen.
  • Roze (Romantisch en vrouwelijk): Vaak gebruikt voor vrouwelijke producten.
  • Zwart (Krachtig en ‘strak’): Vaak gebruikt om luxe uit te stralen.
  • Paars (Rustig en kalm): Vaak gebruikt voor beauty en/ of anti- verouderingsproducten.

Stap 4. Maak eventueel gebruik van kleurcombinaties

Na het kiezen van je basiskleur, is het belangrijk dat je een passende kleurcombinatie zoekt voor je huisstijl omdat het van je huisstijl één geheel maakt en er tevens voor zorgt dat je merknaam herkenbaar is. Om een mooie kleurcombinatie te vinden die geheel bij elkaar elkaar past kun je naar Adobe Kuhler of Palleton gaan. Hier kan je spelen met de kleuren voor het gewenste resultaat. Ook erg handig: je kan meteen de kleurcodes zien, welke je makkelijk kan blijven hanteren voor het design van je website of doorgeven aan je websitedesigner of logo- ontwerper.
Ga naar Adobe Kuhler
Ga naar paletton

Stap 5. Het logo

Het is belangrijk dat je kleuren natuurlijk bij je logo passen. Wat straalt het uit en wat wil je dat het uitstraalt? Bij het ontwerpen – of laten ontwerpen – van je logo, kan je daar het beste al over na denken. Tijdens het ontwerpproces kan je dan ook het beste je logo en huisstijl in meerdere kleuren (laten) maken om ze te vergelijken en de beste uit te kiezen.

Stap 6. Pas het toe op je website

Naast het samenstellen van de perfecte kleuren voor je huisstijl is het natuurlijk ook belangrijk dat je in je content gebruik maakt van de juiste kleuren om de juiste acties van je bezoeker uit te lokken. Hier wat tips voor je website opmaak naar aanleiding van je logo:

  • Achtergrond: Vaak een rustige kleur als wit (tenzij je logo wit is, dan is zwart/grijs ook prima).
  • Headers: Mooi is om in je headers (de header is de horizontale foto die over de breedte van je website gaat) gebruik te maken van de kleuraccenten uit je logo. Is je kleuraccent in je logo een mintkleur? Dan is mint als headerkleur een prachtige toevoeging.
  • Foto’s: Natuurlijk wil je gebruik maken van je eigen foto’s, echter is dit zo’n belangrijk aandachtspunt voor de bezoeker dat je dat idee soms los moet laten en er het beste voor kan zorgen dat de foto’s die je gebruikt, passen bij de kleur van je website. Is je kleurencombinatie ‘warm’, zorg dan voor ‘warme’ foto’s. Maak er een geheel van.
  • Titels: Zorg ook altijd dat je titels leesbaar en doeltreffend zijn. Maak gebruik van donkere kleuren en een leuk en opvallend lettertype.
  • Tekst: Zwart, kies bijna altijd zwart. Of een andere donkere kleur. Lichte kleuren zijn vrijwel altijd onleesbaar (mits je website een hele donkere achtergrondkleur heeft).
  • Links/ hoverkleur: Als link of hoverkleur (de hoverkleur is de kleur die je krijgt zodra je met je muis over een zin of woord gaat) is een kleuraccentje mooi, zodat de link duidelijk is en opvalt. Match de link en hoverkleur wel weer met elkaar, voorkom hiermee dat je website een rommeltje wordt. 

Zorg er tevens ook voor dat je de juiste kleuren gebruikt om aandacht te trekken. Als je bijvoorbeeld wilt dat een bezoeker een offerte aanvraagt of iets download.

Dus: Snel aan de bak nu!

Zo. Nu heb je wat tips gekregen om je huisstijl en website op het gebied van kleur te perfectioneren. Je hebt nu de kracht van kleur gelezen met zijn betekenissen en associaties. Nu kan je als een speer naar Paletton of Adobe Kuhler gaan om kleurcombinaties te maken en heb je heel wat tips gehad voor het samenstellen van kleuren voor je contentopmaak. Wat je nu moet gaan doen? Snel beginnen met het perfectioneren van kleuren voor je logo, huisstijl en website. Veel succes!

Gebruikte bron: Morton, Jill (2010). Why color matters. Geraadpleegd op 15-02-2016 via: http://www.colorcom.com/research/why-collor-matters



Over de Auteur

author

Suwen is derdejaars studente Communicatie. Met haar stage bij VrijdagOnline wil zij haar passie voor websitedevelopment en online marketing ontplooien en een enthousiaste bijdrage leveren aan VrijdagOnline. Op VrijdagAvond is ze haar hamsters aan het vertroetelen en kijkt ze graag series met haar vriend en/of vriendinnen.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus