Offerte aanvragen

In drie stappen naar een succesvolle landingspagina

  • Home /
  • Weblog /
  • In drie stappen naar een succesvolle landingspagina

Serie: Uitgelicht …

Deel 4: In 3 stappen naar een succesvolle landingspagina  

De meeste ondernemers zullen inmiddels wel weten wat een landingspagina is. Maar toch nog even voor de beginners onder ons: een landingspagina is een losse webpagina waarnaar je verwijst via andere mediakanalen. Je stuurt mensen naar deze landingspagina toe via een Google Ads campagne, e-mailing, social media of andere uiting. Je vindt een landingspagina niet vaak in de vaste menustructuur van een website. Vandaar de aanduiding ‘losse’ pagina. Is is wel slim om een aantal van je best scorende landingspagina’s in de footer van je website te plaatsen. Google geeft deze landingspagina's dan een hogere beoordeling, omdat de link naar deze pagina's op de homepagina te vinden is.

 

Een redelijke landingspagina zorgt ervoor dat iemand verder gaat kijken op je website. Een aantal extra pagina’s bezoekt. Een goede landingspagina maakt dat iemand overweegt een bepaalde actie te ondernemen, bijvoorbeeld een inschrijving voor je nieuwsbrief. Een fantastische landingspagina zorgt ervoor dat mensen meteen overgaan tot een actie of misschien zelfs een aankoop. En wij snappen: jij wilt een fantastische landingspagina. Daarom hebben we op basis van onze ervaringen en expertise op het gebied van online marketing en webdesign een driestappenplan opgesteld. Volg je deze stappen, dan creëer je in een handomdraai een succesvolle landingspagina. 

 

Maar een succesvolle landingspagina staat natuurlijk niet los van de bijbehorende succesvolle SEO en SEA. Daarover hebben we gelukkig ook genoeg blogposts geschreven. Dus we raden je aan om even door onze blogcontent heen te scrollen, dan vind je waarschijnlijk precies wat je zoekt.

 

Stap 1. KIES EEN SELECTE DOELGROEP

Een landingspagina is bedoeld voor een kleine(re) groep geïnteresseerden. Zorg dat je deze groep voor het schrijven van een landingspagina goed in het vizier hebt. Merk je bijvoorbeeld dat je als kapper veel vragen krijgt over balayage, dan is het slim om een landingspagina te maken met alle informatie over balayage. Zo sluit je misschien een bepaalde groep mensen uit, maar dat is precies de bedoeling. Want op het moment dat iemand op zoek is naar een kapper die balayage aanbiedt en op jouw landingspagina terecht komt, dan is de kans groot dat deze persoon na het lezen actie onderneemt. Mensen die alleen maar naar de kapper gaan om hun puntjes te laten bijknippen, vinden ze informatie niet interessant. Zij zullen niet op zoek gaan naar deze informatie en zo voorkom je dat je kosten maakt voor een groep die vanaf begin af aan al niet geïnteresseerd was. 

 

Stap 2. VOLDOE AAN DE GESCHEPTE VERWACHTINGEN

Een landingspagina moet bezoekers alle benodigde informatie geven. Een landingspagina is dus geen trucje om meer algemene bezoekers naar je website te trekken door eventuele misleidende informatie te geven. Maar dat had je bij stap 1 al wel door. Dus zorg dat de content van jouw landingspagina naadloos aansluit op de verwachtingen van de bezoeker. Om precies te weten waar deze bezoekers naar zoeken, kun je de zoekopdrachten in Google raadplegen of een klein ‘live’ onderzoekje doen bij je klanten. 

Belangrijk om hier te vermelden is dat deze content niet alleen aan moet sluiten bij de verwachtingen, maar ook niet te overweldigend moet zijn. Gebruik een landingspagina dus niet om al je diensten aan te prijzen, want daarmee overval je een bezoeker alleen maar. Je kunt op een landingspagina wel verwijzen naar andere pagina’s op je website, maar alleen wanneer deze pagina's nuttige informatie bevatten voor de bezoeker.

 

Stap 3. MAKE IT PRETTY

Zorg dat de landingspagina aantrekkelijk is voor de bezoeker. Onze tips:

  • Een goede en pakkende titel
  • Een overzichtelijke paginastructuur met veel tussenkopjes
  • Mooie en opvallende vormgeving
  • Niet te veel content, maar ...
  • ... prikkelende content die bezoekers aanzet tot het ondernemen van actie: make a connection 
  • Duidelijke call to actions
  • Klikbare linkjes en social media buttons
  • Goed zichtbaar op mobiel en tablet 
  • Overtuigende recensies van klanten

 

VOORBEELDEN VAN GOEDE LANDINGSPAGINA'S

  • Telefoon uitzoeken van Coolblue. Deze pagina staat op positie nr. 2 in de zoekresultaten van Google, trekt de aandacht met mooie foto’s, hanteert duidelijke kopjes en geeft je precies de informatie die je verwacht op een pagina die je helpt om de goede smartphone voor jou uit te kiezen. 
  • Speelgoedauto kopen van Bol.com. Deze staat op de positie nr. 1 in de zoekresultaten van Google, is specifiek gericht op mensen die Hot Wheels zoeken en maakt voornamelijk gebruik van afbeeldingen. In één oogopslag zie meteen de verschillende soorten Hot Wheels en kunt je zoeken in verschillende prijscategorieën. 

 

Heb je de stappen goed doorlopen? Kom dan maar op met die extra conversies! En kom je er niet helemaal uit, dan staan wij voor je klaar. Je kunt ons telefonisch of per mail bereiken. Of lees onze eerdere blogposts over dit onderwerp: 'Hoe kom je hoger in Google m.b.v. een landingspagina' of 'Tips voor het schrijven van een landingspagina'.

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus