Offerte aanvragen

Jouw wake-up call?

Jouw wake-up call?

 

Van je passie je werk maken

Doen waar je goed in bent. Dat is waarschijnlijk waarom jij ooit (of recentelijk) bent begonnen met een eigen bedrijf. Niet meer werken voor de baas, maar zelf bepalen wat je doet. Niet de gebaande paden bewandelen, maar hard tegen de stroom in zwemmen. Met volle kracht vooruit. Maar dat is inmiddels niet meer voldoende om je bedrijf ‘drijvend’ te houden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je bedrijf meteen onder water (oké, genoeg waterreferenties nu) komt te staan wanneer je alleen nog maar vanuit je passie voor je diensten/producten werkt. Zo houd je de klanten die je hebt, maar bereik je waarschijnlijk niet heel veel nieuwe.

Dit is een vrij gechargeerde uitspraak, maar is puur bedoeld om je even aan het denken te zetten.

 

Weet wat jouw potentiële klant wil

Want om in de eenentwintigste eeuw een beetje mee te komen, moet je bijna alles weten over je (potentiële) klant. Je weet nog net niet wat ze ’s ochtends voor het ontbijt eten. Maar dat duurt vast ook niet lang meer.

Nu zijn er gelukkig genoeg mogelijkheden om daar achter te komen. We schreven er al eerder een aantal blogs over, namelijk over marketing automation (het automatiseren van bepaalde processen) en over de customer journey (de ‘reis’ die de klant aflegt van interesse tot aankoop en daarna). Deze blogs behandelen vooral het grotere geheel: Hoe je vanaf de prille beginnende interesse van een klant hem of haar bepaalde stappen kan laten zetten. Maar vandaag willen we je kennis laten maken met een ander interessant fenomeen: neuromarketing.

 

Een scheutje psychologie

Bij neuromarketing worden bepaalde technieken uit de neurowetenschap ingezet voor marketingdoeleinden. De reden hiervoor is dat mensen veel keuzes onbewust maken. Dus ook wanneer ze op zoek zijn naar bepaalde diensten. Vergelijk het met de aankoop van een huis. Wanneer je ergens binnenstapt, wil je er meteen een fijn gevoel bij hebben. Het kan het prachtigste huis ter wereld zijn, maar als dat gevoel er niet is – dan wordt het ‘m niet. Die beslissing is gebaseerd op je gevoel (voelt niet goed) en niet op de ratio (dit is prachtig huis, het heeft alles wat ik wil en ik kan het betalen). Doordat mensen dus veelal onbewust beslissingen maken - gebaseerd op bepaalde gevoelens of overtuigen - kun je deze ook beïnvloeden. Dit kan op een kleinschalige manier of je kunt het groots aanpakken.

 

Hoe kun je neuromarketing inzetten?

Neuromarketing kan dus op een kleinschalige manier gebruikt worden. Een bekend voorbeeld is het gebruiken van dikgedrukte woorden of zinsdelen. Uit onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat mensen deze eerder als beschouwen als ‘waar’ dan bijvoorbeeld schuingedrukte tekst. Met je eigen content op social media en op je website kun je neuromarketing inzetten. Bijvoorbeeld door niet al te ingewikkelde woorden en zinnen te gebruiken, afbeeldingen in te zetten en op een bepaald gevoel of een emotie in te spelen. [bron]

Maar wil je het wat grootser aanpakken? Dan kun je gaan analyseren waar mensen goed op reageren. Bijvoorbeeld via Hotjar, een programma dat je laat zien wat mensen op jouw website precies bekijken. Het houdt onder andere de muisklikken en het scrollen van je websitebezoekers bij. Ook laat Hotjar je via overzichtelijke heat maps precies zien wat mensen bekijken. Nog een stapje verder? Dat is EyesDecide. Via de webcam van een computer laat dit programma zien waar mensen naar kijken. Met de steeds strenger worden privacywetgeving is het dus wel de vraag of dit soort programma’s de toekomst hebben, maar interessant is het in ieder geval wel.

 

Klein of groots?

Inzicht in klantgedrag is een onmisbare factor geworden in bedrijfsvoering. Niet alleen voor de grote bedrijven en multinationals, maar zeker ook voor de zzp’ers en mkb’ers. Heel makkelijk gezegd: ken je klant, speel in op de behoeftes en je hebt een ambassadeur for life gevonden. Het is  aan jou hoe ver je daarin gaat. Pak je het klein of groots aan? Wat past bij jou als ondernemer?

En doe je hier nog niets tot nauwelijks iets mee? Beschouw deze blogpost dan als jouw wake-up call.

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.