Laat het hart van je bezoekers sneller kloppen

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Je hebt een prachtige site. De teksten zijn kort en bondig  en er staan mooie afbeeldingen op. Kan niet beter toch? Maar waarom vinden er dan geen conversies plaats? Heb je wel eens stilgestaan wat jouw site met iemand doet qua gevoel? Gaat iemands hart sneller kloppen als hij de eerste regels op jouw site leest? Het gevoel van bezoekers speelt namelijk een enorme rol bij het besluit tot een aankoop.

Waarom is het gevoel zo belangrijk?

De emoties die je bij je bezoekers oproept zijn ontzettend belangrijk. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat wanneer je iemands hartslag hebt weten te verhogen, je iemands emotionele brein, 'de amygdala', hebt weten te prikkelen. Dit is het onderbewuste deel van je brein en dit deel neemt 95% van alle beslissingen. Dus ook de meeste beslissingen over investeringen en aankopen.

Wat kun je doen om iemands hart sneller te doen kloppen?undefined

  • Iemand laten schrikken
  • Iemand laten lachen
  • Iemand verontwaardigen
  • Iemand op het verkeerde been zetten
  • Iemand opwinden

Hoe raak ik bezoekers?

Eigenlijk moet het bij jouw website zo zijn dat iemands hart sneller gaat kloppen bij het lezen van de eerste regel, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Columnisten en bloggers proberen lezers van hun verhalen meteen te raken, maar voor hen is dit wel wat makkelijker dan voor mensen met een eigen website. Zij zijn namelijk vrij in hun keuze van onderwerpen. Ze kunnen kiezen voor onderwerpen die veel emoties oproepen bij hun lezers.

Wanneer je voor je website schrijft is dit een stuk lastiger. Je bent namelijk beperkt in het aantal onderwerpen waar je over kunt schrijven, want je wil wel over iets schrijven wat ook te maken heeft met wat je verkoopt. Hoe doe je dit? Hoeveel sites ken jij waarvan je hart sneller gaat kloppen? Waarschijnlijk vrij weinig. Dit komt doordat de meeste sites heel zakelijk, droog of gewoon dodelijk saai zijn.

Laat klanten schrikken
Toch kun je als bedrijf op verschillende manieren inspelen op de gevoelens van je klanten. Je kunt ze bijvoorbeeld laten schrikken door te zeggen dat het product of de dienst waarin ze geïnteresseerd zijn nog maar beperkt beschikbaar is. Dit is iets wat hotelsites ook vaak doen. Je bekijkt een hotel en er staat opeens dat er nog maar 1 kamer beschikbaar is! Snel boeken dus!

Gebruik persoonlijke verhalen
Een goede manier om bezoekers emotioneel te betrekken is door mensen persoonlijke verhalen te laten vertellen op jouw site. Hieronder zie je hoe

Ontroer klanten of maak ze aan het lachen
Je kunt bezoekers ook raken door het gebruik van bepaalde afbeeldingen of foto's. Dit kunnen grappige of ontroerende afbeeldingen zijn, maar ook lieve of vrolijke foto's kunnen een positief gevoel bij bezoekers opwekken waardoor ze welwillender zijn om geld uit te geven. Hetzelfde kun je doen met video's. Met een filmpje kun je een verhaal vertellen dat iets doet met je bezoekers. In sommige gevallen kun je ook muziek gebruiken om het effect te versterken. Muziek heeft namelijk grote invloed op het gevoel van veel mensen.

Geef bezoekers complimentjes
Een andere manier waarop je bezoekers een goed gevoel kunt geven, is door ze complimentjes te geven.



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus