Offerte aanvragen

Moeten we het roer omgooien?

Herkenbaar? Uit het leven van een ondernemer

Deel 5: Moeten we het roer omgooien?

 

In een recent artikel van zakelijk platform De Ondernemer wordt er gesproken over bedrijven die groeien ten tijde van de coronacrisis en bedrijven die er hard door getroffen worden. Niet alleen het MKB, maar ook bekende multinationals vangen rake klappen op. Deze crisis van wereldwijde omvang vraagt een grote mate van flexibiliteit van een bedrijf. Niet alleen van de eigenaar of eigenaren, maar zeker ook van de medewerkers. De crisis leek in het begin alleen kleine offers (relatief gezien, een aantal sectoren werd meteen al flink getroffen) van ons te vragen, zoals het thuiswerken. Op dit moment is het echter duidelijk dat een deel van de Nederlandse ondernemingen de bedrijfsvoering gedeeltelijk of helemaal zal moeten aanpassen om de crisis goed door te komen.

 

Heb je daar als ondernemer financiële ondersteuning bij nodig? Berekenen hier hoe de financiële noodmaatregelen/pakketten van de overheid jouw onderneming kunnen ondersteunen. Wil je direct ondersteuning aanvragen? Lees hier alles over de KKC (Klein Krediet Corona) regeling die zich specifiek richt op de K in MKB en vraag vervolgens de KKC regeling aan bij jouw eigen bank.

 

Zo klinkt er een oproep om medewerkers om te laten scholen en richten steeds meer bedrijven zich op een webshop in plaats van een fysieke verkoopplaats. Zelfs Google draagt een steentje bij en laat je zien hoe je met de diverse meettools een analyse maakt van het veranderende klantgedrag, zodat je daarop in kunt spelen. Kortom, het is duidelijk dat verandering nodig is om verder te komen. Maar reageert vooral niet te overhaast. Want misschien is het voor jouw bedrijf niet nodig om drastisch te werk te gaan. En wil je dat de veranderingen op de lange termijn ook een positief effect hebben op jouw onderneming? Dan is bedachtzaamheid van belang.

 

We schreven eerder een blogpost over ondernemen in crisistijd, waarin we gerichte tips gaven over het verleggen van de focus en een blogpost over het bepalen van een toekomstvisie. De tips die in deze artikelen staan, kunnen ook toegepast worden op de verandering in de bedrijfsvoering. Bijvoorbeeld dat je je eigen werknemers erbij moet betrekken, duidelijk moet communiceren naar je klanten en voor jezelf moet bepalen waar je heen wilt met je bedrijf. Dus we gaan onszelf hier niet herhalen. Wat we wel willen doen, is je aansporen. Onderneem actie! Denk niet: ‘dit overkomt mij niet’ of ‘over een paar maanden is alles weer terug bij het oude’. We kunnen helaas geen plan schrijven dat door iedere onderneming overgenomen kan worden. Daarom sporen we je aan de koppen bij elkaar te steken en samen te kijken waar het anders kan. Samen na te denken over veranderingen die je relatief snel kunt doorvoeren en over lange termijn veranderingen. Lees om te beginnen dit artikel en ga dan aan de slag.

 

Stel het niet uit, maar begin NU. Mochten wij iets voor je kunnen betekenen, dan horen we het graag. 

author

Over de Auteur

Kim is na haar opleiding Geschiedenis op wonderbaarlijke wijze in de wereld van online marketing beland. Hier kan ze zich bezighouden met dat wat ze het liefste doet: onwijs goede teksten schrijven. Op VrijdagAvond vind je haar achter de buis geplakt of aan de tekentafel, waar ze onder andere portretten schildert.

Reageren

comments powered by Disqus