Overtuig je klant door nadelen te noemen

door Noortje Niebling Websitebouwer

Gepost op 23-02-2015

Als je iemand wilt overtuigen iets van je te kopen, dan wil je jouw product of dienst zo goed mogelijk over laten komen. Dit doe je door de verschillende voordelen te noemen en deze toe te lichten, maar weet je wat ook heel goed werkt? Benoemen wat minder goed is aan jouw product of dienst. Het klinkt misschien wat gek, misschien zelfs wel heel dom, maar geloof ons het werkt juist in je voordeel!

Kom betrouwbaar over

Wat gebeurt er als je een nadeel van jouw dienst, product of bedrijf noemt? Je komt eerlijk en betrouwbaar over op de klant. Wanneer je hierna weer een voordeel noemt zal deze veel geloofwaardiger overkomen en zal men aannemen dat het echt waar is wat je zegt. Alleen maar positieve dingen noemen kan juist averechts werken, potentiële klanten kunnen gaan denken dat je iets te verbergen hebt of dat er een addertje onder het gras zit. Uit een Amerikaans onderzoek is gebleken dat mensen die in sollicitatiebrieven alleen maar sterke kanten van zichzelf benoemen, minder snel worden uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.

Dreft is niet goedkoop

Dreft heeft dit principe goed toegepast in haar reclames. Ze benoemen namelijk een nadeel (het is niet het goedkoopte afwasmiddel), maar daarna leggen ze meteen uit waarom dat zo is en wat het voordeel daarvan is (het gaat drie keer langer mee). Op deze manier komt Dreft eerlijk en betrouwbaar over, wat er toe leidt dat veel mensen dit product kopen.

Verander een nadeel in een voordeel

Hoe doe je dat? Een nadeel van je product of dienst noemen en dan zorgen dat dit geen schadelijke gevolgen heeft, maar juist in je voordeel werkt? Voordat je gaat beginnen met het schrijven van je advertentie of verkooppraatje is het slim om een lijstje te maken met tegenwerpingen die je wel eens van klanten hebt gehad. Door deze tegenwerpingen al te noemen en uit te leggen waarom dat zo is in je stuk, kunnen mensen dit minder makkelijk als nadeel aanvoeren. Een nadeel in een voordeel omzetten door meteen te benoemen wat het de potentiële klant oplevert.

Ik vind het te duur
In het voorbeeld van Dreft wordt het voordeel van de hoge prijs toegelicht, het product gaat langer mee. De prijs van een product of dienst kan vaker als nadeel worden gezien, andere voordelen die je zou kunnen noemen wanneer jouw product een hoge prijs heeft zijn: je krijgt meer voor je geld dan bij een andere bedrijf (noem dan ook concreet wat de klant extra krijgt), betere kwaliteit (dit kan je aantonen in vergelijkingstests), het is uniek (er bestaat geen exacte kopie van dit product). 


Wij doen het zelf ook
Bij VrijdagOnline proberen we ook de voordelen van onze nadelen te benoemen. Zo gaan wij niet langs bij klanten en is er dus niet echt persoonlijk contact met mensen. Dat vinden sommige mensen een nadeel, maar het voordeel hiervan is dat we hierdoor onze prijzen zo laag kunnen houden, waardoor je als klant minder betaalt dan bij een bedrijf dat wel langsgaat bij klanten. Ook moet je bij ons een tientje per maand betalen aan abonnementskosten, maar voor dit bedrag krijg je veel terug! Hosting van je domeinnaam, 20 e-mail adressen, elke nacht een back-up van je website, maandelijkse updates en als je ergens niet uitkomt met je site, kun je ons altijd bellen, zonder hier extra kosten voor te betalen.

Probeer je nadelen dus niet te verbergen, maar noem ze juist en zet ze om in voordelen!



Over de Auteur

author

Noortje volgt de studie communicatie en zit in haar derde jaar. Naast haar studie werkt ze bij VrijdagOnline en bouwt ze de meest fantastische websites. Op VrijdagAvond drinkt ze graag een biertje of wijntje in haar favoriete cafe.


Deel dit artikel

Reageren

comments powered by Disqus