Umbraco Website
Umbraco Ontwikkelaar

Personaliseer je content met behulp van het MBTI-model

07 juni 22 door Joost Klein in Online Marketing

Vrijwillig of niet, je hebt vast wel eens een persoonlijkheidstest ingevuld. Voor een sollicitatieprocedure, bijvoorbeeld. Of omdat je graag wilde weten wat jouw favoriete Disney-karakter zegt over wie je bent. In de marketing hebben we alleen iets meer onderbouwing nodig. Ziehier: de Myers-Briggs Type Indicator (MBTI). Vandaag duiken we in deze persoonlijkheidstest en hoe we ‘m kunnen inzetten om content te personaliseren.

Myers-Briggs Type Indicator

De Myers-Briggs test wordt wereldwijd gezien als een inzichtrijk en accuraat meetinstrument om het karakter van een persoon te omschrijven. Het is gebaseerd op Carl Jungs werk en onderscheidt in totaal 16 verschillende persoonlijkheidstypes. Dit op basis van de perceptie van en relatie tot de wereld om ons heen. Bij ieder type hoort een combinatie van vier letters:

  • Extraversion (E) of Introversion (I)
  • Sensing (S) of Intuition (N)
  • Thinking (T) of Feeling (F)
  • Judging (J) of Perceiving (P)

Extraversion vs. introversion – waar richt je je aandacht op?

Een misvatting over introverte mensen is dat ze gereserveerd of verlegen zijn. De vraag die we eigenlijk moeten stellen is: waar krijgt een persoon energie van? Besteedt een introvert langdurig tijd met anderen, dan kan hij uitgeput raken. Deze mensen hebben meer alone time nodig om op te laden. Extraverte mensen krijgen juist energie van interactie met anderen. Zij zijn er op gebrand om iets buiten de deur te doen, het liefst in sociale zin. Extraverten verkiezen dan ook vaker actie boven rust.

Sensing vs. Intuition – hoe neem je informatie op?

Sensing-types besteden meer aandacht aan de fysieke wereld om hen heen. Ze zijn gericht op de feiten, praktische zaken en vertrouwen sterk op hun eigen ervaring. Intuïtieve types zijn abstractere denkers; mensen die zoeken naar de diepere betekenis. Hun interesse gaat uit naar nieuwe mogelijkheden en ideeën in plaats van puur de directe ervaring.

Thinking vs. Feeling – hoe neem je beslissingen?

Bij het nemen van beslissingen kun je twee kanten op: denken of voelen. Oftewel, volg je je hoofd of je hart? Je ratio of je buikgevoel? Goed, je snapt het idee. Denkers streven naar logische verklaringen om beslissingen te kunnen maken. De waarheid is belangrijker dan tact.

Daarentegen is een feeling-type meer met persoonlijke belangen bezig – die van zichzelf en van mensen om zich heen. Een gevoelsmens dus. Deze mensen houden van harmonie en maken beslissingen op basis van compassie. Liever tactvol oplossen dan koste wat kost de waarheid achterhalen.

Judging vs. Perceiving – hoe ga je om met de wereld om je heen?

Hier gaat het meer om hoe je de buitenwereld ervaart – en hoe je er vervolgens mee omgaat. Judging-types worden vaak gezien als ordelijk. Mensen die georganiseerd leven en houden van controle. Dit zijn de lijstmakers, de taakgerichte collega’s, mensen die eerst werken en dan pas tijd maken voor plezier.

Perceiving-mensen zijn flexibeler en spontaner. In plaats van ordenen, zal dit type zich eerder aanpassen aan de wereld om zich heen. Plannen hoeft niet zoveel. Het perceiving-type doet het liever op de bonnefooi. Werk en plezier lopen bovendien moeiteloos door elkaar heen.

Persoonlijkheden en content

Aan de hand van deze karaktereigenschappen kunnen we dus 16 persoonlijkheden onderscheiden. Benieuwd waar jij onder valt? De 16Personalitiestest kun je gratis online invullen. Maar hoe pas je dit allemaal toe op jouw content? Gebruiken extraverte personen een website überhaupt anders dan een introverten? Hoe laat je je advertentie beter aansluiten op iemand die vooral op z’n intuïtie vertrouwt? En onder welke noemer valt jouw doelgroep precies?

4 gebruikerstypes

Laten we eerst het MBTI-model toespitsen op online marketing. En daarvoor moeten we de 16 persoonlijkheden reduceren naar 4 gebruikerstypes. Over het algemeen zien we namelijk terug dat men (1) snel of langzaam beslissingen maakt en (2) handelt naar ratio of emotie. En voilà, daar komen de volgende 4 soorten gebruikers uit voort:

  • Competitieve gebruikers: de snelle en rationele beslisser
  • Spontane gebruikers: de snelle en emotionele beslisser
  • Methodische gebruikers: de langzame en rationele beslisser
  • Humane gebruikers: de langzame en emotionele beslisser

Ben je bezig met het ontwikkelen van buyer persona’s? Dan is dit het moment om erachter te komen onder welke categorie jouw semi-fictieve klant valt. Het karakter van je persona zegt namelijk veel over zijn persoonlijke kenmerken en voorkeuren. En dat is weer waardevol bij het inrichten van de customer journey – maar daar komen we later op terug.

Competitieve gebruikers

Dit type gebruiker maakt zijn beslissingen snel en rationeel. Hij is doelgericht op zoek naar een antwoord op zijn vraag. Zorg dus dat je hem snel voorziet van de feiten en schrijf kort en bondig. Schaarste, één van Cialdini’s beïnvloedingsprincipes, werkt hier goed. Zijn er nog maar 2 producten op voorraad in jouw webshop? Maak dat duidelijk en je trekt de competitieve gebruiker eerder over de streep.

Spontane gebruikers

Ook de spontane gebruiker is een snelle beslisser, alleen dan op basis van emotie. Hij gaat dus meer op zijn gevoel af dan op de feiten. Aantrekkelijke afbeeldingen en tijdelijke kortingen doen het goed bij deze mensen. Spontane bezoekers zijn vrij snel afgeleid op een pagina. Verveel ze daarom niet met langdradige teksten, maar leid ze in een paar simpele stappen richting conversie.

Methodische gebruikers

Tijd voor een zen-momentje. We zijn aangekomen bij de langzame beslissers. De methodische gebruiker neemt zijn tijd voordat hij klikt op een advertentie, een aankoop doet of contact met je opneemt. Eerst de feiten eens goed doornemen, dan een weloverwogen beslissing maken. Geef dit type gebruiker de mogelijkheid om zich verder in te lezen. Schroom niet om gedetailleerd te beschrijven waarom jouw product zo steengoed is!

Humane gebruikers

De humane gebruiker neemt eveneens ruim z’n tijd bij het maken van beslissingen. Hij is een gevoelsmens die handelt naar emoties. Ook de mening van anderen vindt hij belangrijk. Heb je een vijfsterrenrating op Trustpilot of een aantal gedetailleerde testimonials van tevreden klanten op je website staan? Die zouden zomaar de reden kunnen zijn dat de humane gebruiker voor jou kiest. Dit type houdt bovendien van het gevoel dat hij meerdere keuzes heeft, zodat hij ze goed kan overwegen.

Customer journey

Gebruikers vallen meestal onder één primair type, maar zijn hier niet voor eeuwig aan gebonden. Ga dus goed na welke behoefte jouw klant heeft. En hoe dit kan verschillen in de verschillende fasen van de customer journey.

Stel, je hebt een online bloemenwinkel en voor de laatste voorjaarsactie een landingspagina gemaakt. Een humane bezoeker zal eerst de kat uit de boom willen kijken. Jouw bloemen zien er allemaal prachtig uit, maar misschien zijn ze elders goedkoper te krijgen. Na wat speurwerk komt hij terug. Wat blijkt: jij hebt de beste deals, dus besluit hij een boeket tulpen te kopen. Vanaf dit moment kan deze in eerste instantie langzame beslisser zich ineens impulsief gaan gedragen. Bij het afrekenen komt de klant erachter dat, als hij 10 euro extra uitgeeft, hij geen verzendkosten betaalt. Hij besluit snel nog een mooie vaas erbij te bestellen.

Conclusie

Om jouw content zo goed mogelijk af te stemmen op je bezoekers, moet je inzicht krijgen in hun kenmerken en voorkeuren. Het MBTI-model kan je dit inzicht geven. Neem de persoonlijkheid van je doelgroep eens goed onder de loep en maak de vertaalslag naar je website, landingspagina, advertentie, nieuwsbrief of andere vorm van (online) marketing. Het zal je helpen om jouw bezoekers een optimale online ervaring te geven. En houd bij iedere beslissing die je maakt – snel of langzaam, rationeel of emotioneel – ook de customer journey in het achterhoofd.

Kennis maken?