Wat moet ik wel- en niet doen om mijn website beter vindbaar te maken?

door Hella Roelofs Adwords specialist

Gepost op 23-02-2015

Google houdt met meer dan 200 factoren rekening bij het bepalen van de positie van een website in de zoekresultaten. Een groot deel daarvan zijn on-page factoren: elementen in je site die je zelf makkelijk kunt aanpassen. Welke factoren wegen nu het zwaarst, welke het minst zwaar en wat zijn nu de dingen die je juist niet moet doen? Kortom: wat zijn de do's en don'ts op het gebied van zoekmachineoptimalisatie?

In deze blog vindt je een lijst met belangrijke factoren waar Google naar kijkt bij het bepalen van de positie van je site. De factoren zijn in drie categorieën verdeeld:

*Extreem belangrijke factoren: de factoren waar Google het meest op let en de meeste waarde aan hecht

*Belangrijke factoren: factoren die iets minder zwaar meetellen in Google's beoordeling, maar ook zeker belangrijk zijn

*Minder belangrijke factoren: factoren die Google wel meetelt, maar een beperkte invloed hebben op de uiteindelijke positie in Google

Extreem belangrijke factoren

Kwaliteit van de content
De kwaliteit van de content op pagina's is één van de belangrijkste factoren voor Google. Is hetgene waarover wordt geschreven goed onderzocht? Zijn de feiten gebaseerd op gedegen (wetenschappelijk) onderzoek? Staat er echt waardevolle informatie voor de lezer in de tekst? Naast de relevantie van de tekst wordt er ook gekeken of de tekst grammaticaal gezien goed in elkaar zit. Staan er geen kromme zinnen en spelfouten in? 

Ook de lengte van het stuk speelt een belangrijke rol. Over het algemeen waardeert Google pagina's met wat langere teksten meer dan pagina's met hele korte teksten. Kijk alleen wel uit dat je teksten niet té lang worden. Ik denk dat een tekst tussen 300 en 500 woorden het beste werkt. Als je van plan bent een wat langere tekst te schrijven, moet je wel zorgen dat je geen onzinnige dingen gaat schrijven om maar een lange tekst te krijgen. Dit zal namelijk weer een negatief effect hebben. 

Titels
Het is belangrijk dat de titels in je teksten zoekwoorden bevatten. Het belangrijkst is natuurlijk de kopttitel (H1) van de tekst, maar Google kijkt ook naar de subtitels (H2, H3, H4). Zorg er ook voor dat je titels interessant zijn, ze moeten mensen triggeren om verder te lezen.  

Bijvoorbeeld:
 Je hebt een product: de winkelapp en die heeft sinds kort nieuwe mogelijkheden. Een goede titel zou dan zijn: "Winkelapp biedt (interessante) nieuwe mogelijkheden" of "Nieuwe mogelijkheden met de winkelapp."

Interne links
Het belang van het plaatsen van interne links wordt vaak onderschat, terwijl dit voor Google toch één van de belangrijkste factoren is in het bepalen van de waarde van een site. Plaats dus in je site relevante links naar andere pagina's. 

Wat moet je doen? Ga je pagina's bij langs en kijk op welke plekken je producten/diensten/mogelijkheden noemt die op andere pagina's uitgebreider uitgelegd wordt. Maak  daneen link van deze producten of diensten naar de pagina waar meer informatie gegeven wordt.

Belangrijke factoren

Metadata
Het is mogelijk om per pagina meta descriptions, metatitles en andere metadata in te vullen. Een meta description is een tekst, die niet te zien is op de pagina zelf, waarin je een alternatieve omschrijving van de pagina geeft en een metatitle is een alternatieve titel. Hiermee kun je Google extra informatie over de pagina geven. Goede meta descriptions worden gebruikt als beschrijving onder de link naar je pagina in Google's zoekresultaten. 

Het is wel belangrijk die je hier informatie in zet die ook daadwerkelijk op de betreffende pagina te vinden is. Als Google de tekst in je meta description niet goed vindt aansluiten op de inhoud van je pagina zal deze alternatieve tekst niet gebruikt worden en neemt Google gewoon de eerste alinea van je tekst als beschrijving. 

Als je meta description geschreven hebt, moet je je wel afvragen of de inhoud van het stuk echt betere beschrijving geeft van de pagina dan de inleiding van je stuk. Is dit niet het geval, dan kun je beter geen eigen meta description schrijven.

Verse content
Google kijkt ook hoe vaak een pagina ge-update wordt. Hoe meer nieuwe en actuele content er aan de pagina wordt toegevoegd, des te waardevoller de pagina wordt. Het toevoegen van verse content kan je doen door een blog op je site bij te houden. Hier plaats je dan dagelijks of wekelijks berichten met relevante onderwerpen voor je site. Zijn er nieuwe ontwikkelen op bepaalde gebieden en heb je er in het verleden al wat over geschreven? Zet deze nieuwe ontwikkelingen er dan bij in het bestaande stuk.

Gebruiksvriendelijke urls
Probeer je urls netjes en zo kort mogelijk te houden. Zorg dat de titels van je pagina's in de urls staan in plaats van onbegrijpelijke cijfercodes. Dit is niet gebruiksvriendelijk en zal Google dan ook negatief beoordelen.

Dus niet: www.uwwebsite.nl/subdir/33/article334456.html

Maar: www.uwwebsite.nl/natuur/vogels/wilde-eenden/

Minder belangrijke factoren

Snelheid
Hoe snel een pagina laadt, heeft ook invloed op Google's waardering van een pagina. Staan er veel slideshows, filmpjes en muziekjes op de pagina dan zal dit ten koste gaan van de laadsnelheid van een pagina. Diverse content op een pagina is goed, maar kijk uit dat je er dus niet te veel elementen op zet die de site vertragen.

Hoe weet ik hoe snel mijn pagina laadt? Via Google PageSpeed kun je pagina's van je site invoeren en kijken welke zaken je er verbeterd zouden kunnen worden, om jouw pagina sneller te laten laden.

Sitestructuur
Google kijkt ook of de site logisch in elkaar zit. Wordt er doorgelinkt naar relevante pagina's en zit de site technisch ook goed in elkaar? Kijk of de interne linkjes die op jouw site staan verwijzen naar logische pagina's. Stel je hebt een restaurant en je hebt een speciale pagina waar mensen direct kunnen reserveren, het is dan niet logisch om bijvoorbeeld vanaf deze pagina naar de wijnkaart te linken.

undefinedSEO don'ts

Overmatig gebruik van zoekwoorden
Het is goed om zoekwoorden een aantal keer voor te laten komen in je tekst, maar je moet uitkijken dat je niet je hele teksten volpropt met zoekwoorden, want Google zal je hier op afrekenen.

Wat zijn teveel zoekwoorden? Over het algemeen geldt dat een goede seo-pagina uit ongeveer 5% zoekwoorden bestaat. Door te kijken uit hoeveel woorden je stuk bestaat en hoeveel woorden daarvan zoekwoorden zijn, kun je uitrekenen of dit percentage voor jouw pagina klopt. Kom je ver boven de 5% uit, dan is het verstandig om een aantal zoekwoorden te verwijderen.

Verborgen teksten
Verborgen teksten zijn teksten op pagina's die dezelfde kleur hebben als de achtergrond waardoor je ze niet ziet, behalve als je ze markeert. Verborgen teksten worden vaak volgezet met zoekwoorden zodat de pagina hoog in Google komt te staan. Mensen proberen met verborgen teksten Google voor de gek te houden, maar dit een gevaarlijke middel, want Google herkent deze teksten wel en zal je hier flink voor straffen.

Veel reclame
Veel reclame op je pagina heeft ook een negatief effect op de waardering van je site. Advertenties leiden namelijk af van de tekst op de pagina en zijn niet gebruiksvriendelijk. 

Zwakke content
Heb jij je tekst helemaal geoptimaliseerd met zoekwoorden, een meta description en meta titles, maar heb je maar een heel kort en oppervlakkig tekstje geschreven, dan zal Google deze pagina negatief waarderen. Google houdt namelijk niet van slappe content. Er moet waardevolle informatie voor de bezoeker in teksten staan en het is niet de bedoeling dat de enige functie van de pagina hoog scoren in Google is.

Wat moet je doen? Ga al je teksten bij langs en lees deze kritisch. Staat hier informatie in waar de bezoeker echt iets aan heeft? Worden argumenten en beweringen goed onderbouwd? Als dit niet het geval is kun je bepaalde teksten beter weglaten. Je hebt meer aan 4 kwalitatief sterke teksten dan 10 inhoudsloze teksten.

Cloaking
Cloaking is de meest gevaarlijke SEO-techniek die je kunt toepassen op je site. Als Google erachter komt dat je dit doet heb je een groot probleem. Je hebt dan grote kans dat je helemaal uit Google's zoekresultaten verwijderd zult worden. Wat is cloaking? Met cloaking zet je een bepaalde tekst op je site die zichtbaar is voor bezoekers, maar niet voor Google. Google krijgt een andere tekst te zien. Met cloaking is het mogelijk om tekst vol te stoppen met zoekwoorden zonder dat bezoekers dit zien, maar voor Google zijn deze teksten wel zichtbaar wanneer je site gecheckt wordt. 



Over de Auteur

author

Na haar opleiding Commerciele economie is Hella bij ons aan de slag gegaan als SEO specialist en Adwords consultant. Hella houdt zich met name bezig met het hoger krijgen van websites in Google Adwords. Hoe hoger de conversie in de betaalde zoekresultaten, hoe trotser Hella. Op VrijdagAvond zit ze vaak op de bank te Netflixen.


Reageren

comments powered by Disqus